نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5

نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5

اولین بازی Devil May Cry جرقه علاقه‌ام به بازی‌های اکشن را زد، اما با پیشروی مجموعه درگذر سال‌ها بازی‌های این فرنچایز هنوز هم جایگاه خاص خودشان را در قلبم دارند چراکه آنها فقط درباره کشتن تمام دشمنان در یک اتاق نبودند. با نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 همراه بازی رایانه باشید.

آنها درباره چگونگی کشتن هر دشمن در یک اتاق بودند، ابراز کردن خودتان به شیوه‌ای نسبتاً هنری و با رقص فنی شمشیرها، اسلحه‌ها و جامپ کنسل‌های بسیار. بازی Devil May Cry 5 جدیدترین نقطه اوج این زیر دسته خاص ژانر است. این بازی دارای بخش داستانی کاملاً متعادل است که سه سبک بازی متفاوت از هم را با یکدیگر ترکیب می‌کند. هر یک از این سبک‌ها به‌اندازه‌ای عمیق هستند که هرکدامشان می‌توانند یک بازی مجزا داشته باشند. علاوه بر این، بازی روایت گر داستانی جالب و رضایت‌بخش است و به‌سادگی دارای یکی از بهترین سیستم‌های نبرد که در بازی‌های ویدیویی می‌توان یافت. با بازی رایانه همراه باشید.

Devil May Cry 5

شما به‌راحتی می‌توانید بخش داستانی بازی را بدون نیاز به تجهیزات بیشتر به‌پایان برسانید.

داستان بازی Devil May Cry 5 کمی برخلاف عرف روایت می‌شود بدین معنا که با وقایعی آغاز می‌شود که در حالت طبیعی نقطه اوج داستان‌اند و شما وارد نبردی می‌شوید که از پیش مقدر شده در آن شکست بخورید.

پس‌ازآنکه دانته به مبارزه ادامه می‌دهد تا نیرو و شخصیت جدید بازی به نام V از دست شاه اهریمنی قدرتمند به نام Urizen بگریزند داستان چند ماه به جلو رفته و با چرخیدن در میان زاویه دید دانته، نیرو و V  داستان حال حاضر را روایت کرده اما درعین‌حال به شرح رویدادهای منتهی به‌قدرت رسیدن یوریزن و مأموریت V در به زیر کشیدن او نیز می‌پردازد.

فضای مرموز سنگینی پیرامون هویت‌های مبهم یوریزن و V حاکم است. مانند نیرو، هرگز مطمئن نبودم که آیا می‌توانم به V اطمینان کنم و با دریافت تکه‌های جدید اطلاعاتی که در اختیارم گذاشته می‌شد، مدام فرضیه پس از فرضیه درباره هویت او و اهدافش می‌ساختم. پس از ۱۰ الی ۱۲ ساعت بازی کردن، هنوز سؤال های بی‌جوابی در ذهنم باقی‌مانده بود اما در کل داستان بازی به‌طور کامل مرا با افشای معماها و سؤالات پیش‌آمده راضی کرد، مضاف بر این، مشکلات داستانی که مدت‌ها مجموعه را درگیر خودش کرده بود با دادن پاسخ‌های اندکی رفع می‌شود و البته ارائه اکشن فوق‌العاده‌ای که تنها Devil May Cry می‌تواند مانند آن را عرضه کند.

سیستم نبرد Devil May Cry 5 اعجاب‌انگیز است!

اگر به‌طور سطحی به آن نگاه کنید، با سیستم خیلی ساده‌ای روبه‌رو هستید: یک دکمه برای حمله نزدیک، یکی برای حملات دوربرد، و دیگری برای Devil Breaker، تکنیک سبک، یا حمله عصا، با توجه به شخصیتی که دارید استفاده می‌کنید.

اگر بخواهیم عمیق‌تر به آن بپردازیم، شما به‌راحتی می‌توانید بخش داستانی بازی را بدون نیاز به تجهیزات بیشتر به‌پایان برسانید. حتی گزینه  “کمک خودکار” که به‌صورت اتوماتیک کمبوهای جالب و پر زرق‌وبرق را تنها با فشار دادن دکمه حمله اجرا می‌کند در بازی تعبیه‌شده که به بازیکنان کژوال و تازه‌وارد اجازه می‌دهد ببینند حرفه‌ای بازی کردن این عنوان چه حسی دارد. اما زیبایی سیستم نبرد Devil May Cry 5 در عمق آن، آزادی خلاقیت و تنوعی است که سه سبک موجود در آن به بازیکنان عرضه می‌کند. اگر دارید در نقش نیرو بازی می‌کنید، ابزارهایتان شمشیر ملکه سرخ، تپانچه رز آبی، قلابی که می‌تواند دشمنان را به‌سوی شما بکشد و زرادخانه‌ای رو به رشد از Devil Breaker ها که دست‌های مکانیکی هستند که هریک به نیرو توانایی‌ها و کاربردهای خاصی می‌دهند.

دست مکانیکی موردعلاقه من Punchline است. این دست قابلیت شلیک شدن را دارد که بر روی دشمن قفل کرده و آنها را با ضربات محکم راکتی سر جای خود نگه می‌دارد. اما سرگرمی اصلی جایی شروع می‌شود که شما دکمه Devil Breaker را وقتی ازاین‌دست استفاده می‌کنید نگه‌دارید، این عمل به شما اجازه می‌دهد که روی دست پریده و مانند هاوربرد از آن بهره برده و با انجام حرکات آکروباتیک دشمنان را به این‌سو و آن‌سو پرتاب کنید.

Devil May Cry 5

گیم پلی دانته بیش از دو شخصیت دیگر برای هواداران فرنچایز آشناست چراکه سیستم نبرد او تقریباً به‌طور کامل مشابه همتای خود در  بازی Devil May Cry 4 است. ابزارهای در اختیار دانته را می‌توان به یک چاقوی سوئیسی توصیف کرد. او می‌تواند بین چهار سبک متمایز (Trickster، Royal Guard، Gunslinger و Swordmaster)، چهار سلاح برای حملات نزدیک و چهار سلاح دوربرد بدون اتلاف وقت گردش کند.

سلاح‌های دانته ترکیب بی‌نظیری از جدید و قدیمی است، سلاح‌های قدیمی به لطف تغییرات و تکنیک‌های جدیدی که به آنها اضافه‌شده حس تازگی را القا می‌کنند و سلاح‌های جدید لایه‌های جدیدی را به سبک نبرد دانته اضافه می‌کنند که تا پیش از آن وجود نداشت. او حتی یک موتورسیکلت دارد که می‌تواند با آنها به دشمنان بزند و سپس آن را در یک کمبو به دو اره چرخی قدرتمند تبدیل کند و دوباره به حالت موتورسیکلت بازگرداند.

درنهایت به V می‌رسیم که با شخصیت‌های دیگر بازی‌های Devil May Cry تفاوت دارد به خاطر اینکه به‌ندرت خود به شکل مستقیم در نبردها درگیر می‌شود. در عوض او سه روح خبیث (familiar) احضار می‌کند تا برایش بجنگند:

Shadow، گربه‌ای سیاه است که می‌تواند به تیغه‌های برنده و موجودات متنوع تبدیل شود؛ Griffon، پرنده‌ای که می‌تواند تعدادی انفجار الکتریکی از راه دور ایجاد کند؛ و Nightmare، یک هیولای عظیم‌الجثه که وقتی V درجه Devil Trigger خود را پر می‌کند می‌توان او را به نبرد احضار کرد.

Nightmare با دشمنان به‌صورت هوشمند می‌جنگد و تماشای سر رسیدن او از میان یک دیوار یا از آسمان سقوط کردن و از بین بردن گروهی از دشمنان بسیار لذت‌بخش است.

اما ارواح خبیث نمی‌توانند در حقیقت اهریمن‌ها را بکشند درنتیجه V باید تلپورت کرده و ضربه نهایی را با عصایش به آنها وارد کند. این عمل به سکانس‌های کشتار جذابی منتهی می‌شود که V در آنها از یک دشمن به دشمن دیگر رفته و آنها را یک به یک از بین می‌برد در حالی که ارواح خبیث درزمینه با سایر دشمنان می‌جنگند. یادگیری استفاده مؤثر از V کار چندان راحتی نیست. حتی با در نظر گرفتن استانداردهای Devil May Cry، آنهم به این دلیل که شما هیچ کنترل جهت‌دار و کاملی بر روی Shadow یا Griffon ندارید. پس هدایت آنها به حمله به یک دشمن خاص می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و پیگیری حرکت آنها و محل حضورشان به نسبت یک دشمن نیز  می‌تواند تا حدودی کار شما را دشوار کند.

Devil May Cry 5

هرچند، شما می‌توانید بخشی از Devil Trigger را استفاده کنید تا آنها را به حمله اتوماتیک وادارید و خودتان بتوانید بر روی جاخالی دادن و مانور بهتر در حین نبرد تمرکز کنید؛ یا اگر حس می‌کنید در امنیت هستید کتابی بخوانید و بخش اندکی از Devil Trigger خود را بازیابی کنید یا حتی می‌توانید با نواختن ویولن دشمنان خود را تحریک کنید. بااین‌حال، مأموریت های V از میان سه شخصیت اصلی بازی ضعیف‌ترینشان است، و عامل اصلی این ضعف محدود بودن حرکات او نسبت به دانته و نیروست. اما این بدین معنا نیست که حرکات او خوب یا تأثیرگذار نیستند. وقتی چند آپگرید برای Shadow و Griffon دریافت کنید و به روند نبرد عادت کنید، گیم پلی خاص V برایتان سرگرم‌کننده خواهد شد. علاوه بر این از شخصیت او تا جایی استفاده‌نشده که بازیکن را خسته کند.

پرداخت‌های درون برنامه‌ای

هشت Devil Breaker در بازی برای نیرو موجود است اما چهار دست دیگر نیز وجود دارند که به‌صورت جداگانه در قالب بسته الحاقی (و مشمول در نسخه Deluxe Edition بازی به قیمت هفتاد دلار) عرضه می‌شوند. این چهار دست مکانیکی شامل: Pasta Breaker، دستی با یک چنگال متصل به انتهای آن که به‌طور متناوب به دشمن حمله می‌کند و آنها را از سر راه برداشته و سپس به‌سوی شما بازمی‌گردد.

Mega Buster، دستی مسلح که اشاره‌ی مستقیمی به Mega Buster از سری بازی‌های مگامن دارد؛ Gerbera GP01، نسخه‌ای تغییریافته از Gerbera Devil Breaker، و درنهایت Sweet Surrender که می‌تواند سلامت نیرو را درگذر زمان بازگرداند یا برای یک بازیابی سلامت سریع شارژ شود.

یکی دیگر از بسته‌های الحاقی که در نسخه Deluxe Edition دیده می‌شود Cavaliere R است، Cavaliere R تقریباً مشابه Cavaliere می‌باشد که دانته به‌صورت طبیعی آن را کسب می‌کند با این تفاوت که بر روی آن یک رنگ قرمز جذاب زده‌شده و علاوه بر این یک تکنیک جدید عالی دارد که باعث می‌شود دانته با سرعت‌بالا به سمت دشمن پرواز کند.

هیچ‌یک از این موارد حیاتی نیستند اما استفاده از آنها سرگرم‌کننده است البته به‌جز Sweet Surrender که کاربرد چندانی جز بازیابی سلامت ندارد. قیمت یک دلار برای Pasta Breaker و Gerbera معقول است اما سه دلار برای سایر دست‌های مکانیکی با توجه به کاربردهایی که دارند مقرون‌به‌صرفه به نظر نمی‌آید. باید خاطرنشان شد که شما می‌توانید گوی‌های سرخ (Red Orbs) را خریداری کنید. گوی‌های سرخ ارز اصلی بازی Devil May Cry 5 هستند و خریداری آنها با پول واقعی تاکتیک چندان جالبی نیست.

بااین‌حال، قیمت گوی سرخ هر آپگرید و تکنیک، مناسب به نظر می‌رسد (به‌جز یک تکنیک خاص برای هر شخصیت که برای بازیکنان حرفه‌ای منظور شده است) و من در طول بازی نیاز به‌صرف پول بر روی گوی‌های سرخ را احساس نکردم و نه حس کردم که باید بر روی جمع‌آوری آنها در بازی تمرکز کنم.

Devil May Cry 5

باید گفته شود که Devil May Cry 5 ازنظر بصری و شنیداری درجه‌یک است. سبک خاص و هویت بازی را می‌توان در هر ثانیه انیمیشن دید، چه زمانی که شمشیر موتوردار نیرو به‌گونه‌ای حمله می‌کند که او را از میان مرحله به پرواز درمی‌آورد، چه زمانی که دانته با خودبینی سربه‌سر غول هال بازی می‌گذارد و چه زمانی که رفتارهای نامحسوس V به مرموز بودنش اضافه می‌کند.

طراحی مراحل بیشتر خطی است و کمتر معمایی برخلاف سایر بازی‌های پیشین Devil May Cry. این تغییر برای من بهتر بود چراکه سرعت بازی را به خوبی حفظ کرده و بر روی نبردهای متکی بر مهارت تأکید بیشتری دارد. به‌عنوان‌مثال فرض کنید چند جا در بازی باید گروهی از دشمنان را پیش از آنکه وزنشان باعث سقوط پلتفرمی که روی آن هستید بشوند، شکست دهید. زیرا سقوط پلتفرم شما را از دریافت گوی و سایر لوت‌هایی که در آن بخش موجود است محروم می‌کند. بااین‌وجود، محیط‌های بازی همانند گذشته از تنوع بالایی برخوردار نیستند و شما مدت زیادی را صرف گشت‌وگذار در کوچه و خیابان‌های اهریمن زده و گدارهای زیرزمینی جهنمی می‌کنید.

بااینکه بازی‌های Devil May Cry به سخت بودن شهره هستند، اما بازی کردن DMC5 بر روی تنظیمات دیفالت خیلی دشوار نیست. در حقیقت تا حد زیادی آسان است اگر تنها هدفتان زنده ماندن باشد. وقتی کشته شوید می‌توانید از یک گوی طلایی استفاده کرده تا با سلامت کامل و Devil Trigger پرشده در جا زنده شوید. اما این گوی‌ها را به‌سادگی نمی‌توان به‌دست آورد.

گوی‌های طلایی را می‌توانید اکثراً در  مسیرهای استفاده‌شده در یک مرحله پیدا کنید. با اجرا کردن بازی به‌صورت روزانه نیز یک گوی طلایی نصیبتان می‌شود. راه دیگر این است که اجرایتان در بعضی از مرحله‌های بازی به‌قدری خوب باشد که وقتی در بازی فرد دیگری به نمایش گذاشته می‌شود از آن نمره مثبت کسب کند. اگر گوی‌های طلایی‌تان به‌پایان رسید می‌توانید از گوی‌های سرخ برای زنده شدن مجدد و پر کردن سلامت خود استفاده کنید.

زنده ماندن در بازی چالش‌برانگیز نیست. همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتم چیزی که درباره Devil May Cry به‌عنوان یک مجموعه موردعلاقه‌ام است کشتن تمام دشمنان در یک اتاق نیست بلکه نحوه کشتن آنهاست. تلاش برای دستیابی به درجه SSS چالشی ارزشمند است که به خوبی نبود سختی بالا در بازی را جبران می‌کند. به همین جهت، من از هر فرصتی برای خرید تکنیک‌های جدید استفاده کردم. این تکنیک‌ها تأثیر به سزایی دارند چراکه Devil May Cry 5 به‌گونه‌ای پیش می‌رود که شما مرتباً با ابزارها و مهارت‌های جدید روبه‌رو می‌شوید- چه در قالب یک فرم جدید، سلاح جدید یا Devil Breaker جدید- و تمام این موارد با آپگریدهای مختص به خودشان در اختیارتان قرار می‌گیرند.

Devil May Cry 5

وقتی به‌پایان بازی رسیدم هر سه شخصیت مانند خدایانی قدرتمند شده بودند، آن‌هم در حالی که آپگریدهای بیشتری برای خرید در دور بعدی بازی کردنم در سختی Son of Sparda وجود داشت. Son of Sparda که پس از به‌پایان رساندن بازی در درجه سختی دیفالت باز می‌شود در اصل جایگزین New Game+ شده و جایی است که چالش واقعی Devil May Cry 5 آغاز می‌شود.

به‌هرحال یک سیستم نبرد عالی در صورت نبود دشمنان چالش‌برانگیز سرگرم‌کننده نخواهد بود، اما خوشبختانه Devil May Cry 5 موفق به رسیدن به استاندارد بالایی که توسط بازی‌های قبل در فرنچایز ایجادشده، می‌شود.

ترکیب خوبی از دشمنان معمولی که به شما اجازه می‌دهند هر بلایی دلتان می‌خواهد سرشان بیاورید تا کمبوهایتان را اجرا کنید تا دشمنانی سرسخت که نیازمند تاکتیک‌های خاص برای گذر از سیستم دفاعی‌شان وجود دارد در بازی دیده می‌شود. علاوه بر این دشمنانی در نقش پشتیبان در بازی حضور دارند که می‌توانند از راه دور آسیب بسیاری به شخصیت‌ها زده و اگر سریعاً شکست داده نشوند شما را به دردسر خواهند انداخت.

همین موارد درباره غول‌های آخر مراحل صادق است، علاوه بر اینکه چند غول آخر مراحل پایانی از قدرتمندترین دشمنانی هستند که در مجموعه تاکنون شاهد آن بوده‌ایم. تنوع خوبی در میان آنان نیز دیده می‌شود. چندی از آنها هیولاهای بلندقامت و قدرتمند هستند و تعدادی دیگر سریع و گریزپا. اما بهترینشان آنهایی هستند که شما را به دوئل تک‌به‌تک دعوت کرده و نیازمند اکشن پرسرعت، واکنش‌های سریع و تعادل مناسبی میان حمله و دفاع‌اند.

رأی نهایی

Devil May Cry 5

پاسخ به سؤال کدام بازی Devil May Cry بهترین آنهاست باعرضه نسخه پنجم این بازی بسیار ساده‌تر شده است. سیستم نبرد یکی از قدرتمندترین سیستم‌هایی بوده که فرنچایز تاکنون به خود دیده، نحوه روایت داستان کار خوبی در برقراری تعادل میان سه شخصیت انجام می‌دهد و افشای اطلاعات و جزئیات داستانی با سرعت مناسبی انجام می‌شوند که بازیکن را مجذوب خود نگه دارد و درجه سختی‌های قابل باز شدن، تعدد تکنیک‌های قابل‌دستیابی، بسته الحاقی رایگان Bloody Palace همه و همه به ارزش بازی و قابلیت بازی کردن دوباره آن می‌افزاید. در انتهای نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 باید بگویم از دیدار دوباره شما، نیرو و دانته، خشنودیم.

گریه شیطان

سیستم نبرد Devil May Cry 5 یکی از قدرتمندترین سیستم‌هایی است که فرنچایز تاکنون به خود دیده، نحوه روایت داستان کار خوبی در برقراری تعادل میان سه شخصیت انجام می‌دهد و افشای اطلاعات و جزئیات داستانی با سرعت مناسبی انجام می‌شوند که بازیکن را مجذوب خود نگه دارد.
۹.۵
فوق العاده

۴ دیدگاه ها

  1. با سلام
    من این بازی رو انجام دادم این بازی واقعا قشنگ البته نسخه ۵ خیلی قشنگ این بازی مراحلش خیلی هیجان انگیز شخصیت های باحالی داره
    با تشکر از حامد زاهدی و کادر سایت بازی رایانه
    با سپاس
    حسام نصیری

  2. این بازی رو بازی کردم ولی به نظرم میتوانست این بازی را بهتر ساخت صحنه هایی این بازی بازی را طوری ساخته که واقعا+۱۸است به همین دلیل قسمت پنج این بازی بازی رو طوری ساخته که فقط رده سنی خود بازی متوانند بازی کنند

  3. بسیار عالی💞🌺

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeleton