نقد و بررسی بازی Resident Evil 3

نقد و بررسی بازی Resident Evil 3

ساعاتی پیش نسخه بازسازی شده بازی رزیدنت اویل ۳ به‌صورت رسمی در سراسر دنیا منتشر گردید. در ادامه به نقد و بررسی بازی Resident Evil 3 خواهیم پرداخت و نتیجه نهایی که شامل یک شکست یا موفقیت برای شرکت کپ‌کام است را با شما در میان خواهیم گذاشت.

نقد و بررسی بازی Resident Evil 3

هیچ وقت اولین دیدار خودم را با «نمسیس» (Nemesis)، هیولایی به تمام معنا که نعره‌هایش مو را به تنم سیخ می‎‌کرد فراموش نمی‌کنم. او هیولایی بیولوژیکی بوده که از طرف شرکت آمبرلا (Umbrella) ارسال شده بود تا تمامی اعضای تیم استارس (S.T.A.R.S) از جمله شخصیت دوست داشتنی «جیل ولنتاین» (Jill Valentine) را به کام مرگ بکشاند. هیولایی انسان‌نما و عظیم الجثه همچون هالک را در نظر بگیرید که با ظاهری ترسناک به تعقیب شما می‌پردازد و سلاح‌های منحصر بفرد خودش را دارد که هر لحظه می‌تواند باعث خداحافظی شما با دنیای بازی‌های کامپیوتری شود. بیش از ۲۰ سال از اولین دیدار من با نمسیس در بازی Resident Evil 3 می‌گذرد و در ماه‌های اخیر با شنیدن کار برروی نسخه بازسازی شده عنوان مذکور گل از گلم شکفت چرا که قرار بود با ترسی که سالیان سال درون وجودم رخنه کرده باری دیگر روبرو شوم؛ اما سر انجام این ترس چه می‌شود؟ با نقد و بررسی بازی Resident Evil 3 همراه بازی رایانه باشید.

نقد و بررسی بازی Resident Evil 3

اگر به‌تازگی نسخه بازسازی شده بازی Resident Evil 2 را انجام داده‌اید و استراتژی دویدن را به جهت فرار از دستان تایرانت محبوب مستر ایکس (Mr.X) عملی کرده‌اید همین ابتدا باید بگویم که نیاز به تغییری اساسی در نقشه‌های خود خواهید داشت چرا که دویدن باعث نجات شما از حملات نمسیس نمی‌شود؛ او به‌شکلی بی‌رحمانه جیل را در خیابان‌های پر از زامبی شهر راکون (Raccoon City) دنبال می‌کند به‌گونه‌ای که احساس می‌کنید نمسیس با ظاهری وحشتناک که سرعت عمل بالایی نیز دارد همیشه یک قدم از شما جلوتر است؛ پس دو ماراتن را کنار گذاشته و به دنبال استراتژی بهتری بگردید.

بیشتر بخوانید: راهنما بازی Resident Evil 3 | حل تمامی معماها و قفل‌ها

 

در نسخه کلاسیک بازی Resident Evil 3، نمسیس را به عنوان یک ماشین کشتار مهلک که ترمیناتور نیز حریف او نمی‌شود به بازیکنان معرفی کردند؛ پس به بنده و سایر طرفداران این سری بازی حق بدهید که از نمسیس انتظار داشته باشم که با هوش مصنوعی خود هر لحظه حرکات و رفتارهای پیش‌بینی نشده جدیدی را ارائه بدهد. زمانی که با شوق و ذوق تمام منتظر اولین نبرد با او بودم به محض حضورش تمام رویاهایم بر باد رفت. او کاملا تغییر کرده و هوش مصنوعی تنها باعث آشفته‌تر کردنش شده است و با حرکاتی که می‌توان به‌راحتی حدس زد بسیار ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد.

صحبت از هوش مصنوعی شد پس اجازه بدهید که مانور بیشتری روی این بخش بدهیم. از شما می‌خواهم یکبار دیگر اولین برخورد با نمسیس را اجرا کنید. آیا در نحوه رفتار او تغییری می‌بینید؟ اگر صدبار دیگر هم مبارزه اولیه خود را اجرا کنید، او همیشه درست در یک زمان و یک مکان مشابه ظاهر می‌شود. آیا این یک ماشین کشتار هوشمند است؟

بدون تردید خیابان‌های شهر راکون تفاوت قابل ملاحظه‌ای با راهروهای تنگ، کفی سرامیکی، مجسمه‌هایی رازآلود و لابی نسبتا بزرگ ساخمان ایستگاه پلیس موجود در بازی Resident Evil 2 دارد چرا که در شهر با فضای بزرگ‌تری روبرو هستیم که عملکرد بازیکن را گسترش می‌دهد؛ بدین ترتیب خیابان‌های شهر راکون به وسیله کوچه‌ها، بلوک‌های آپارتمانی و تونل‌های فاضلاب به یکدیگر متصل هستند. در نگاه اول شهر راکون از لحاظ روشنایی غرق در نورهای نئون بوده که توسط مجسمه‌ها یا بیلبوردهای موجود سطح محله‌ها را روشن کرده و همین عامل باعث شرمندگی لاس وگاس در مقابل راکون شده است چرا که بسیار می‌درخشد! در نگاه دوم آن‌قدر هم بد به نظر نمی‌رسد و چهره جدیدی از شهر راکون را به ما نشان می‌دهد.

نقد و بررسی بازی Resident Evil 3

شهر راکون در غرق در نور نئون

تردید نداشته باشید که شهر راکون تغییرات بسیار زیبایی به‌خود دیده اما این مناظر زیبا کوتاه مدت هستند و با گذر زمان کمی به عمق فاجعه پی می‌برید. مکان‌هایی که در طول Resident Evil 3 Remake خواهید دید که گنگ و از نظر هنری غیر قابل تحمل هستند که به عنوان مثال به بیمارستان یادبود اسپنسر (Spencer Memorial Hospital) که در اواخر بازی از آن مکان دیدن می‌کنید، می‌توان اشاره داشت. اگر مقایسه‌ای با راهروهای پرپیچ و خم ساختمان اداره پلیس داشته باشیم، مکان‌های قسمت سوم هیچ جذابیتی به همراه ندارند و خیابان‌ها یا حتی بیمارستان اسپنسر در نسخه اصلی Resident Evil 3 بسیار غنی‌تر و مهیج‌تر هستند.

نقد و بررسی بازی Resident Evil 3

مقایسه شهر بازسازی شده راکون

همه اجزای سازنده این بازی همچون مکان‌ها، شخصیت‌ها و اتفاقات مبهم و شبیه به یکدیگر هستند اما اگر بخواهیم نگاهی خوش‌بینانه داشته باشیم می‌توان گفت که اگر نام و نشان نسخه بازسازی شده رزیدنت اویل ۳ در کار نبود با عنوانی بسیار مهیج و جدید روبرو هستیم که حاوی داستان و روایتی تازه و چالش برانگیز بود.

اگر دست از تعصب‌های بچه‌گانه بردارم و با مخاطب این نقد صادق باشم باید به صراحت بگویم که با یکی از ضعیف‌ترین نسخه‌های بازسازی شده از سری بازی رزیدنت اویل روبرو هستیم. مکان‌های مهم و کلیدی زیادی همچون برج ساعت معروف مفقود شده است و هیچ چیز جزء یک سری از ویژگی‌هایش را آن هم در چند صحنه سینماتیک کوتاه نمی‌بینیم. این پایان کار نیست و انتقاد بنده به شرکت کپکام (Capcom) همچنان ادامه دارد چرا که یکی دیگر از بایدهای رزیدنت اویل ۳ را نادیده گرفته است. اگر به یاد داشته باشید در طول مراحل نسخه اصلی با توقف صحنه‌هایی (Stop Actions) مواجه می‌شدیم که سرنوشت بخش داستانی را به ما واگذار می‌کرد و این ما بودیم که با انتخاب‌هایمان تصمیم به تشخیص به انجام کاری را می‌گرفتیم؛ متاسفانه در نسخه بازسازی شده این توقف صحنه‌ها به‌طرز قابل چشم‌گیری کم شده و تنها در چند بخش قادر به انتخاب خواهیم بود.

زمانی که نام رزیدنت اویل بر زبان میاید تمامی حواس‌ها به عنوانی با مسیری پر پیچ و خم که در برخی مواقع نبود نقشه باعث ابتکار ذهنی بازیکن جهت ساخت یک نقشه ذهنی شده در کنار معماهایی مختلف که هر کدام سبب ایجاد معمایی دیگر می‌شود، جلب خواهد شد. با اندوه فراوان، متاسفانه نسخه بازسازی شده رزیدنت اویل ۳ برخلاف نسخه اصلی فاقد هر یک از این نشانه‎‌ها بوده و بسیار خطی و قابل پیش‌بینی روایت می‌شود. در بیشتر کات‌سین‌ها که آن موقع‌ها مو را به تن بازیکنان سیخ می‌کرد شاهد یک روایت کاملا خطی و بی‌منطق هستیم.

اگر بازیکنان اطلاعاتی از نسخه اصلی و قبلی نداشته باشند هیچگونه تعاملی با شخصیت‌ها نمی‌توانند برقرار کنند چرا که سازندگان در بخش شخصیت‌پردازی بسیار ضعیف عمل کرده‌اند و کمتر اطلاعاتی را در خصوص شخصیت‌ها به بازیکنان انتقال می‌دهند؛ همین عامل سبب شده که در برخی موارد از خود بپرسند که من چرا و برای چه کاری اینجا هستم!؟

نقد و بررسی بازی Resident Evil 3

در این بازی می‌توان فهمید که ماروین چگونه زخمی شده است

یکی از نکات قوت در بخش روایت این بوده که داستان بازی رزیدنت اویل ۳ حدود ۲۴ ساعت قبل از ورود ورود لیان کندی (Leon Kennedy) و کلیر ردفیلد (Claire Redfield) جریان دارد؛ از این رو می‌توانیم بسیاری از معماها و نکاتی که در بازی رزیدنت اویل ۲ با آن روبرو شده اما پاسخی دریافت نکردیم را متوجه بشویم؛ به عنوان مثال در یکی از صحنه‌ها می‌توان فهمید که «ماروین» (Marvin)، افسری که لیان در ساختمان اداره پلیس ملاقات می‌کند، چگونه زخمی و به ویروس جی آلوده شده است.

سیستم کمبت و مبارزه با زامبی‌ها نسبت به نسخه دومی که اخیرا به‌صورت بازسازی شده انجامش دادیم روند بهتری به خود گرفته و وجود سلاح‌های متنوع و بالا رفتن دقت در شلیک‌ها سبب شده که لحظات خوبی را در زامبی‌کشی سپری کنیم. بازیکنان برای از بین بردن زامبی‌ها دستشان باز بوده و می‌توانند با یک نقشه عالی بدون اینکه مهمات زیادی را خرج کنند زامبی‌ها را از پا در بیاورند؛ بدین شکل که ابتدا به زانو آن‌ها شلیک کرده و بعد از اینکه پای خودشان را از دست داده و روی زمین افتادند با چاقو آن‌ها را قیمه قیمه کنند! یکی از سیستم‌های افزوده شده به این نسخه، استفاده از چاقو است چرا که برای بازیکن قدرت مانور بیشتری در میدان مبارزه به‌وجود میاورد؛ یاد آور می‌شود که سیستم استفاده از چاقو را پیشتر در بازی رزیدنت اویل ۴ دیده بودیم.

نقد و بررسی بازی Resident Evil 3

همانند سابق، شات‌گان دلچسب‌ترین سلاحی بوده که از همه کارآمدتر است؛ علی‌رغم وجود اسلحه‌های جدیدی همچون Rattly Assault Rifle که به‌صورت رگباری شلیک می‌کنند، شات‌گان‌ها بی‌نهایت مفیدتر ظاهر شده‌اند چرا که توانایی هدشات کردن داشته و دیگر نیازی به صرف وقت و مهمات زیاد برای از پا در آوردن دشمنان نخواهید داشت.

کلام آخر

بدون شک بعد عرضه بازی رزیدنت اویل ۷ که آن را نسخه‌ای تخیلی و دور از ریشه‌ها می‌دانم، نسخه بازسازی شده رزیدنت اویل ۳ نیز گامی بلند به عقب برداشته و با پس رفت زیادی مایه یاس و ناامیدی طرفداران شده است. این نسخه را می‌توان آغاز مسیر اشتباه کپکام در ساخت نسخه‌های بعد از رزیدنت اویل ۴ دانست که با انتشار رزیدنت اویل ۶ به اوج خود رسید. من به عنوان یکی از طرفداران این سری از تکرار راه اشتباه متنفرم و امیدوارم مسئولین امر با مواجه شدن با چنین بازدخوردهای منفی از سوی برخی منتقدین فعال در رسانه‌ها صدای زنگ خطر را به‌خوبی شنیده باشند و مسیر خود را مجددا تغییر دهند.

امتیاز بازی Resident Evil 3

در بازسازی یک شاهکار نباید از ریشه‌های اصلی دور شد چرا که خلاقیت تیم سازنده در ایجاد صحنه‌های جدید باید با حفظ عناصر قدیمی صورت بپذیرد. به عقیده بنده این نسخه یاداور مسیر اشتباهی بود که کپکام بعد از عرضه رزیدنت اویل 4 آغاز نمود.
۶
متوسط

۳ دیدگاه ها

  1. امان از کارهای کپکام خدا کنه که در اینده برای ریمک RE4 خوب کار کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeleton