نقد و بررسی بازی فرزندان مورتا

نقد و بررسی بازی فرزندان مورتا | Children of Morta

با نقد و بررسی بازی فرزندان مورتا ساخته شده توسط استودیوی ایرانی Dead Mage، با بازی رایانه همراه باشید.

فرزندان مورتا، حاصل تلاش چندساله‌ی استودیوی Dead Mage (که در ایران، آن‌ها را به اسم فن‌افزار شریف می‌شناختیم) است. فقط یک لحظه به این فکر کنید؛ طی ۱۰ سال پوست انداختن و از ساختن کلون پرباگ God of War به اثری منحصر به فرد با هویتی مستقل!

فرزندان مورتا در ظاهر به همان صدها بازی مستقل پیکسلی می‌ماند که استیم را پر کرده‌اند و ارزش چندانی ندارد. اما کافی است ظاهر را کنار بگذارید و تمام و کمال باطن را ببینید. فرزندان مورتا ادای دینی است به دیابلو، گروه شخصیت‌هایش ما را به یاد بازی‌های روزگار خوب بایوور می‌اندازد، راوی با صداگذاری اد کلی مانند راوی بازی‌های Supergiant دلنشین است، گرافیک پیکسلی‌اش خاطرات خوش Hyper Light Drifter را زنده می‌کند و داستانی کلیشه‌ای تقابل خیر و شر تبدیل می‌شود به اثری باورپذیر در مورد پیوندهای ناگسستنی میان خانواده‌ی برگسون‌ و روایتی جذاب و ماندگار.

نقد و بررسی بازی فرزندان مورتا

بگذارید از همان گرافیک پیکسلی حیرت‌برانگیز آغاز کنم. از جلوه‌های بصری فوق‌العاده‌ی بازی تا رنگ‌آمیزی بی‌نظیر و پیکسل‌آرت تحسین‌برانگیز بگیرید، فرزندان مورتا هیچ‌گاه چشمان مخاطبش را آزار نمی‌دهد. بالعکس، از دیدن این حجم از پیکسل‌های رنگارنگ و جلوه‌های فوق‌العاده، بازیکن را بیش از پیش مجاب به ادامه‌اش می‌کند. اما بعد از عادت کردن به همه‌ی این‌ها، جزئیات بیش‌تر به چشم می‌آیند. انیمیشن‌های منحصر به فرد، ریزه‌کاری‌های HUD، طراحی مثال زدنی شخصیت‌ها و آیتم‌ها همگی ارزش‌های بازی را در این زمینه بالا می‌برند. تنها مشکل بازی به پرسپکتیو و پنهان شدن دشمنان پشت آن برمی‌گردد که آن هم به طور کلی قابل چشم‌پوشی است.

Children of Morta

داستان هم ابتدا تکراری و آشنا جلوه می‌کند ولی فرم روایی منحصر به فردی که Dead Mage در نظر گرفته، ساختار متفاوتی شکل می‌دهد، به خصوص برای بازی‌های سبک سیاه‌چال‌نوردی (Rogue like یا Rogue lite یا هر چی. باور کنید کسی تفاوت‌شان را نمی‌داند!). به جای تأکید روی مفاهیم خیر و شر، Dead Mage در مرکز این روایت، خانواده‌ی برگسون را قرار داده و پیوند میان اعضای‌شان، شاکله‌ی اصلی داستان را تشکیل می‌دهد. خاندان نه نفره‌ی برگسون‌ها، محافظان کوه مقدس مورتا هستند که باید به هر شکل شده، کوه را از اهریمن دور نگه دارند. کلیت ماجرا، پیگیری سه آیتم در لوکیشن‌های مختلف و متنوع بازی است. اما مورتا برخلاف بازی‌های هم‌رده‌ش، روایت را در بطن بازی کاشته و رخدادهای داستانی، روایت را جلو می‌برند. داستان و داستانک‌هایی که در محیط پیدا می‌‌شود، همگی دلنوازند و با کشف شخصیت‌های جدید و انجام دادن مأموریت‌های فرعی، دنیای بازی بسط پیدا می‌کند و جان می‌گیرد.

Children of Morta

در خانه‌ی برگسون‌ها، هر گوشه جنب و جوش می‌بینیم

شخصیت‌پردازی هر نه عضو خانواده بی‌شک قله‌ی داستانی مورتاست. پیوند گرم و صمیمی آن‌ها و گفت‌وگوهای‌شان کنار آتش اتاق نشیمن، بچه‌هایی که در خانه و یا محوطه‌ی اطراف بازی می‌کنند، جان که گاه در حال تمرین است و گاه غرق در فکر، مری که به مانند تمام مادران، وابستگی بسیاری به فرزندانش دارد و با هر بار قدم گذاشتن‌شان به بیرون، استرسش بیش‌تر می‌شود، عمو بن که آهنگر غرغروی ماجراست و بخشی از سیستم ارتقاء بر دوش او گذاشته می‌شود و مادربزرگ مرموز خانواده که هرازچندگاهی به شکل غیرقابل توضیح در سیاهچال‌ها ظاهر می‌شود. این حجم از پرداخت و عمق دادن به شخصیت‌ها را حتی در آثار بزرگ دنیای گیم هم کم دیده‌ایم. هر شخصیت برای خود سیر تکاملی دارد و بازی به وضوح، دلیل وارد شدن‌شان را به مبارزه شرح می‌دهد.

در میان این نه تن، شش نفر را می‌توان انتخاب و در سیاهچال‌های بازی با آن‌ها گشت و گذار کرد. بنای اصلی گیم‌پلی، روی سیستم ایزومتریک و تأکید بر روی کلیک (یا در کنسول‌ها، جهت دادن به حرکت مبارزان) دیابلوگونه ساخته شده و شخصیت‌های مختلف کم و بیش نقش کلاس‌های مختلف را دارند. هر چند خبری از عنصر اصلی دیابلو، لوت و جمع‌آوری آیتم‌ها نیست و احتمالا بیش‌تر شوق و ذوق ادامه دادن به خاطر همان روایت درخشان باشد. خوشبختانه در بخش نبردها، Dead Mage به منبع الهامش وفادار مانده و مبارزه به طور کلی کیفیت مقبولی دارد.

نقد و بررسی بازی فرزندان مورتا

بازی کردن با شخصیت‌های مختلف، یکی از نقاط قوت پررنگ مورتا را نمایان می‌کند. هر شخصیت استراتژی‌های متفاوتی می‌طلبد و باید هر کدام را به درستی درک کرد. این سیستم آزمایش و خطا ابتدای کار جذاب است ولی با جلو رفتن بازی، رنگ و رویش را می‌بازد و یکی از مشکلات اصلی بازی را فاش می‌کند؛ شخصیت‌های بازی تعادل کافی ندارند. برای مثال فرض کنید شخصیت جنگجویمان که کند است و تحرکش کم، ممکن است مقابل خیل عظیم اسکلت‌ها زانو بزند. حالا همین محیط را برداشته و از شخصیت دزد استفاده کنید. تمام دشمنان در یک چشم بهم زدن، قلع و قمع می‌شوند و کارشان تمام است. بالعکس اگر دشمنی غول‌آسا داشته باشیم، جنگجو با صلابت هر چه تمام‌تر در شکست دادن دشمنش موفق می‌شود. از آنور، سیر درجه‌ی سختی بازی، گاه یک منطقه را پر از دشمنان ساده می‌کند و گاهی دیگر چنان سدی ایجاد می‌کند که رستم دستان هم از پسش برنمی‌آید. این مشکل مستقیم با مود دو نفره‌ی بازی گره خورده. بازی با دوستان، به خصوص اگر شخصیت‌های مکمل را انتخاب کنید، بسیار لذت‌بخش است. مبارزات به یک درجه‌ی متعادل می‌رسند و این نشان می‌دهد موتور بازی گاه در حین خلق سیاهچاله، مقیاس‌های مناسب را در نظر نمی‌گیرد.

نقد و بررسی بازی فرزندان مورتا

نقش اساسی خانواده حتی در گیم‌پلی بازی نیز دیده می‌شود. هر شخصیت درختچه‌ی مهارت مجزایی دارد ولی با رسیدن به هر لول خاص، قابلیتی باز می‌کند که برای تمام اعضای خانواده مفید واقع می‌شود.

مورتا در کنار این، یک مشکل بسیار شاخص دیگر هم دارد و آن تکراری شدن بازی است. با توجه به اینکه تسلیحات هر شخصیت تا انتهای بازی همان می‌ماند و گفتیم که خبری از لوت‌های رنگارنگ نیست، جست‌وجو در محیط و مبارزه با دشمنان سخت‌تر جز کسب مهارت، فایده‌ی دیگری ندارد. اگر بازی با تک تک شخصیت‌ها جذابیت داشت (به خصوص در حالت تک‌نفره) می‌توانست تنوع بسیار خوبی را که بازی نیاز دارد، به آن تزریق کند. ولی به شخصه اکثر مواقع ترجیح دادم از شخصیت لیندا (که تیر و کمان دارد) استفاده کنم. به طور کلی گیم‌پلی جایی باشد که مورتا کمی افت می‌کند هر چند این موضوع به معنی بد بودن گیم‌پلی نیست. فقط آن که در مقایسه با بازی‌های مشابه و هم‌رده‌اش، نقاط ضعفی جبران نشدنی دارد که ممکن است مخاطب این سبک را زده کند.

نقد و بررسی بازی فرزندان مورتا

مورتا از نیمه‌ی دومش به بعد، به چرخه‌ای ساده گشتن دنبال راه خروجی و یافتن سیاهچال بعدی تبدیل می‌شود.

نقد و بررسی بازی فرزندان مورتا

فرزندان مورتا فارغ از تمام ضعف‌هایش، اثری است دوست‌داشتنی و هنرمندانه که نشان می‌دهد Dead Mage در مسیر درستی قرار گرفته و حالا می‌داند کجا باید برود. بی‌صبرانه منتظر بازی‌های آتی‌شان هستم.
۸.۵
عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeleton