بازی Ghost of Tsushima

نگاهی بر اطلاعات جدید بازی Ghost of Tsushima

چندی پیش آخرین شماره مجله رسمی پلی‌استیشن (OPM) منتشر شد و همانطور که انتظار داشتیم و به ما وعده داده شده بود، اطلاعات جدیدی از بازی Ghost of Tsushima در آن منتشر شد.

هر‌چند پیش‌نمایش اصلی و کاور این شماره از مجله OPM متعلق به بازی Godfall بوده، اما اطلاعاتی از بازی انحصاری Ghost of Tsushima هم در این مجله منتشر شده است. درست است که برخی از این اطلاعات را از گذشته می‌دانستیم ولی همچنان اطلاعات بسیاری دیده می‌شوند که برایمان تازگی دارند. به لطف پست کاربری در ردیت، برخی از این اطلاعات به اشتراک گذاشته شده است. با بازی رایانه همراه باشید تا به‌صورت مفصل به این موارد بپردازیم.

درحالی که برخی از بازی‌ها از جمله بازی The Last of Us به‌خاطر اوضاع کنونی جهان با تاخیر مواجه شده‌اند، چیزی که سازندگان این بازی در حال حاضر وعده‌ می‌دهند، همان تاریخ عرضه قبلی است. این یعنی اگر بازی Ghost of Tsushima بعدها با تاخیر غیرمنتظره‌ای مواجه نشود، بازیکنان می‌توانند در تاریخ ۲۶ ژوئن آن را روی کنسول پلی‌استیشن ۴ تجربه کنند.

بازی Ghost of Tsushima

استودیو ساکرپانچ که قبلاً سابقه ساخت سری بازی‌هایی همچون InFamous و Sly Raccoon (یا همان Sly Cooper) را در کارنامه خود دارد و با بازی‌های جهان‌باز بیگانه نیست، قرار است در این بازی جزیره تسوشیما (سوشیما) را برای کاوش در اختیارتان بگذارد، درحالی که هدف اصلیتان این است که از هجوم خونین مغول‌ها به جزیره جلوگیری کنید. هجومی که براساس یک داستان واقعی در بازی روایت خواهد شد.

اگر به تاریخ علاقه‌مند نیستید، نگران نباشید؛ بازی قرار نیست همانند یک کلاس درس تاریخ باشد. ساکرپانچ قصد دارد با نگاهی به درام فیلم‌های حماسی سامورایی، المان‌هایی از آن‌ها را به بازی Ghost of Tsushima بیاورد و ظاهراً یکی از منابع الهام هم مهم آن‌ها هم کارگردان شهیر ژاپنی یعنی آکیرا کوروساوا بوده است. اگر همچنان مشتاقید تا در مورد تم شرقی و وفاداری سازندگان به آن بدانید، باید بگویم علاوه بر الهام‌های صورت گرفته از فیلم‌های کارگردانانی همچون کوروساوا، وظیفه آهنگسازی بازی هم قرار است برعهده یکی از چهره‌های نامی و پرآوازه آثار شرقی باشد. شیگیرو اومِبایاشی وظیفه آهنگسازی این بازی را برعهده دارد. احتمالاً نام اومبایاشی را شنیده‌اید اما اگر با کارهای او آشنایی ندارید باید به موسیقی فیلم‌هایی نظیر «خانه خنجرهای پران» (House of Flying Daggers)، «یومجی» (Yumeji) و آثار مطرح بسیار دیگر اشاره کرد. احتمال بسیار کمی دارد که شما تم غم‌انگیز و عاشقانه معروف Yumeji که در فیلم «در حال و هوای عاشقی» (In the Mood for Love) استفاده شده است را نشنیده باشید.

زمینه‌های داستانی بازی Ghost of Tsushima

بازی Ghost of Tsushima -1

شما در بازی Ghost of Tsushima کنترل جین ساکای را برعهده دارید؛ فردی که راه و رسم سامورایی‌ها و با شرافت جنگیدن را از آنان و عمویش شیمورا که ارباب تسوشیماست، آموخته است. وقتی جین در کنار دیگر سامورایی‌ها در سواحل جزیره درحال نبرد با ناوگان ارتش مغول‌ها بوده‌، باورهایش به‌شدت محک زده می‌شود. بعد از حمله مغول‌ها، نیروهای جزیره تسوشیما ویران می‌شوند و او به آخرین سامورایی بازمانده جزیره (البته می‌دانیم که حداقل شیمورا از تهاجم اولیه جان سالم به در برده) تبدیل می‌شود. حال که او از مرگ گریخته، در می‌یابد که برای نبرد با خیل عظیم دشمن باید به چیزهای بیش‌تری نسبت به مهارت‌های سامورایی خود تکیه کند. او باید استاد روش روح (Way of The Ghost) شود. مهارتی شبیه نینجاها که به او این توانایی را می‌دهد که ارتش متعدد دشمن را از پای در آورد.

تکنیک روح، او را در جایگاه ویژه‌ای قرار می‌دهد و و خرقه‌ای نو به او می‌پوشاند و او را به یاری‌کننده مردم ظلم‌دیده جزیره تبدیل می‌کند. همین کار باعث می‌شود که او بزرگ‌ترین دشمن مغول‌ها و سردسته آن‌ها یعنی Khotun Khan (شخصیتی ساختگی براساس شخصیت واقعی کوبلای خان که حملهٰ واقعی مغول‌ها در تسوشیما را رهبری کرد) شود. خوتون خان (Khotun Khan) برای برچیدن آخرین بارقه‌های امید در جزیره تسوشیما با تمام قدرت به مقابله و سرنگونی با جین می‌شتابد.

گریز و سرگردانی در جزیره

بازی Ghost of Tsushima

در راستای واقع‌گرایی بیش‌تر، در هنگام جستجوی شما در بازی و انجام ماموریت‌ها، مناطق هدف موردنظر روی نقشه نشانه‌گذاری نشده و از این نظر راهنمایی نخواهید شد. بلکه باید خود به آن تسلط در شناخت محیط جزیره و دنیای بازی رسیده باشید تا بتوانید مسیر و مقصد را بدون راهنمای بازی بیابید. ساکرپانچ با ساخت بازی‌های جهان باز غریبه نیست، اما طبیعت مینیمالیست بازی کمی این چالش را برای آنان ایجاد می‌کند. چه مشغول انجام ماموریت‌های اصلی باشید یا نه، زمان در بازی در هنگام کاوش و ماجراجویی شما در محیط سپری می‌شود و بازی، تاریخ را به شما خواهد گفت تا بدانید که در آن لحظه که بازی می‌کنید چه زمانی از هنگام شروع تهاجم مغول‌ها به جزیره گذشته است.

کاوش در محیط می‌تواند بسیار آسان و راحت باشد، اما وقتی به گروهی از دشمنان می‌رسید، اوضاع دشوارتر و متمرکزتر می‌شود. درگیری‌ها سریع و جدی هستند، چه شما بخواهید مانند یک سامورایی مبارزه کنید و چه بخواهید همچون یک روح عمل کنید. ضربه سریع شمشیرتان می‌تواند خون دشمنان را بریزد. همینطور، می‌توانید از قلاب‌های خود استفاده کنید و مخفیانه در میان اردوگاه‌های دشمن پرسه بزنید تا کسی شما را نبیند و بعد مخفیانه به پایین بپرید و آنان را بکشید. حتی می‌توانید از ابزارهای خود نیز استفاده کنید؛ ابزارهایی مثل بمب‌ها یا تیرهای اتشین که می‌تواند برای اردوگاه‌های دشمن بسیار زیان‌آور باشد.

بازی Ghost of Tsushima

همانطور که جهان بازی Ghost of Tsushima بستگی به نحوه بازی شما می‌تواند دگرگون شود و گسترش یابد، داستان هم بسیار به اعمال شما بستگی دارد. دوستان و یارانی که در طول بازی با آن‌ها همراه خواهید شد، نسبت رابطه‌شان با شما می‌تواند باتوجه به کنش‌هایتان در بازی تغییر کند. یعنی ممکن است اگر تصمیمی در بازی بگیرید، باعث شود بعضی از یارانتان از شما روی برگردانند. اگر به خاطر داشته باشید، در تریلر گیم‌پلی بازی در E3 2018 شاهد چنین چیزی بودیم. آن گیم‌پلی مربوط به یکی از ماموریت‌های فرعی بازی بود و در آن ماکوتو یکی از دوستان و یاران شما بود، اما تصمیمی که بازیکن در آن نمایش گرفت، باعث شد تا او با شما مبارزه کند.

بازی قرار است دو شیوهٰ مبارزه مختلف را به‌تصویر بکشد. یعنی شما در نقش جین در گیم‌پلی می‌توانید بین شیوه‌ مبارزه سامورایی‌ها یا شیوهٰ مبارزه مخفی‌کاری روح تغییر حالت دهید. به‌گفته سازندگان، این قضیه قرار است بیش‌تر از درخت‌های مهارت گوناگون در تجربه شما اثر بگذارد. چالش اصلی بازی درون و در قلب آن نفهته است و جین در واقع در تقلاست تا متوجه شود چه چیزی برای مردم جزیره درست است و اینکه بودن در جایگاه محافظ و حامی آن‌ها چه معنایی دارد.

سامورایی اما متفاوت

درحالی که جنگیدن به‌عنوان یک سامورایی ایده ناآشنا و غریبه‌ای در دنیای بازی‌های ویدیویی نیست، اما به‌ندرت اثری پیدا می‌شود که این ایده و حس را منتقل کند. درحالیکه معنای یک جنگجوی شریف و افسانه‌ای در چیزی فراتر از صرفاً مبارزات او نهفته است. بازی Ghost of Tsushima‌ به شما اجازه می‌دهد با دنبال کردن شیوه‌ مبارزه خود با جین و تعیین نقشه‌های خود و استفاده از مهارت‌های جین، تجربه مشروع‌ و واقعی‌تری را از یک سامورایی حس کنید. حتی گشت‌وگذار شما در محیط و سفر عظیمتان در بازی در راستای به‌تصویر کشیدن یک سامورایی انجام شده تا معنای دقیق آن به‌خوبی به گیمرها نشان داده شود.

اطلاعات دیگر

بازی Ghost of Tsushima

  • مغول‌ها در بازی Ghost of Tsushima فقط اردوگاه برپا نمی‌کنند بلکه گاهی قلعه‌های مختلف را هم تصرف می‌کنند.

  • ساکرپانچ می‌گوید طریقت و راه و رسم آن‌ها گِل، خون و فلز و فولاد بوده است و هر سه در بازی به‌طرز حیرت‌انگیزی به‌تصویر کشیده شده است.

  • خنجر زدن از پشت فقط یکی از شیوه‌های مبارزه جین در حالت روح است که گاهی با آن می‌تواند یک اردوگاه را از پای در بیاورد.

  • مناظر سرسبز زیبا و دیدنی بازی (که متاسفانه گاهی در شعلهٔ آتش فروخواهند رفت) بازیکن را به آسانی به مسیر خود هدایت می‌کنند.

با این اطلاعات جدید منتشر شده، عطش ما برای تجربه بازی بیش از پیش شد، با این حال در بهترین حالت و در صورتی که بازی به خاطر ویروس کرونا یا هر اتفاق دیگر تاخیر نخورد باید تا تاریخ ۲۶ ژوئن (۶ تیر ۱۳۹۹) منتظر آن بمانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeleton