نقد و بررسی قسمت سوم Tell Me Why

و بالاخره به آخرین برگ از ماجراجویی شیرین Tell Me Why رسیدیم و قصد داریم تا در این مقاله، قسمت سوم و نهایی این اثر را تحلیل و بررسی کنیم و البته نتیجه‌گیری نهاییمان از این اثر را برایتان شرح دهیم؛ پس با بازی‌رایانه همراه باشید.

به دلیل ظرافت خاص ژانر بازی Tell Me Why، این اثر ممکن هست تا در پایان سال جاری میلادی، نتواند در این کارزار بازی‌های پرهزینه و بزرگ AAA، در جدول برترین بازی‌های سال حضور پیدا کند؛ اما به هر حال این اثر به عنوان یک شاهکار، حداقل در روح و قلب من جای پیدا کرد شاید حداقل تا چندین ماه آینده، از صحبت کردن در رابطه با آن در جمع‌های گیمری دوستانه دست برندارم. شاید Tell Me Why در اول ابتدا نتوانست خودش را یک عنوان بی‌نقص جلوه دهد، اما با پیشرفت داستان، نقص‌های آن نیز رفع شد و حتی توانست بسیاری از نقص‌های ژانر ماجرایی داستان محور را رفع کند و استاندارد جدیدی را هم برای این ژانر معرفی کند.

از Tell Me Why نمی‌توان به عنوان یک بلاک‌باستر بزرگ در ژانر خودش یاد کرد. در واقع در ابتدا، وجود تنها دو انتخاب در تصمیمیاتی که بازی در پیش‌رویتان قرار می‌دهد و عدم وجود شاخه‌های زیاد در پیشبرد داستان بازی، کمی در ذوقم زد اما حال خوشحالم که شلوغی داستانی مجموعه‌هایی مانند The Walking Dead و Life Is Strange را در این اثر شاهد نبودم و همین موضوع باعث شد تا بیشتر به عمق شخصیت پردازی بازی و روایت داستانی آن وارد شوم و از آن لذت ببرم. شاید این حرکت باعث شود تا ارزش تکرار بازی نسبت به دیگر آثار این ژانر پایین بیاید، ولی همین موضوع باعث شده تا تمرکز توسعه دهندگان نیز برروی یک داستان واحد و شخصیت‌های آن بیشتر شود.

دیگر آثاری که امروزه در عرصه‌ی بازی‌های ویدئویی شاهدشان هستیم، به مانند یک سمفونی بزرگ هستند که روی آن‌ها بررسی‌های زیادی شده و بزرگ‌ترین موسیقی‌دانان حال حاضر در ساخت آن دست داشته‌اند و تک تک جزئیاتش را مورد بررسی قرار داده‌اند و سپس آن سمفونی را توسعه داده و به مخاطبان ارائه کرده‌اند؛ اما Tell Me Why اینگونه نیست؛ در واقع بازی مانند صدای خواندن پرنده‌ای، ساده‌ اما قشنگ و دلنشین است. سریع نیست، نیاز به توجه بسیار زیادی هم ندارد اما بسیار زیباست.

این قسمت و تصمیماتی که در آن می‌گیرید، خیلی شما را درگیر گذشته و البته آینده‌ی دوقولوهای رونان می‌کند.

قسمت سوم به صورت ویژه به الیسون ربط دارد. به مانند قسمت اولی که به تایلر مربوط و قسمت دومی که نه به دوقولو‌های رونان بلکه منطقه‌ی دلوس کراسینگ را در مرکزیت قرار داده بود. الیسون تا قبل از قسمت دوم، شخصیت بسیار تاثیر گذار و پشتیبان‌گری را از خود نشان داد، اما دیدن اینکه پنجره‌ای برای وی باز شده و بالاخره شاهد فرصتی برای گرفتن تصمیمات اساسی از سوی وی هستیم، بسیار جذاب و عالی است.

تمام مکالماتی که در این قسمت از سوی الیسون انجام می‌شوند و یا خاطراتی که مشاهده و تجربه می‌کند، به شکل بسیار عمیقی در داستان اثر گذار هستند. در واقع اهمیت الیسون در این قسمت به قدری زیاد است که تنها در یک سکانس به صورت نسبتا طولانی‌تر نسبت به سکانس‌های آخر، کنترل تایلر را در دست می‌گیریم و اهمیت تصمیماتی  که تایلر در این صحنه می‌گیرد  نیز تاثیر کمی در روند پیشبرد داستان ندارند؛ در حقیقت می‌توان تایلر را به عنوان ستاره‌ی تابان این اثر معرفی کرد و به نوعی گفت که داستان بازی را دزدیده و متعلق به خودش کرده است.

شما در این سکانس، نقش ظریف‌تری را در شکل‌گیری جنسیت تایلر و دلبستگی‌های عاطفی وی نسبت به دیگر آثار این ژانر دارید.

شما در سکانس میانی قسمت سوم Tell Me Why که کنترل تایلر را در دست می‌گیرید، نقش ظریف‌تری را در شکل‌گیری جنسیت تایلر و دلبستگی‌های عاطفی وی نسبت به دیگر آثار این ژانر دارید که باعث شده تا تاثیر آن نیز در این اثر پررنگ‌تر شود. در واقع به قدری این سکانس عالی و دلنشین کار شده که شاید بتوانم تا کل باقی مقاله را در رابطه با رابطه‌ی عاطفی که در آن شکل می‌گیرد و حتی هنرمندی و در عین حالت شرمندگی که در مخاطب ایجاد می‌کند، صحبت کنم. این صحنه توانست به مانند فیلم Brokeback Mountain، قدم بزرگی بردارد و به خوبی، پیچیدگی زندگی یک مرد ترنسجندر را به تصویر بکشد و با یک طلوع باشکوه آن را به ما هدیه دهد. متوجه می‌شوم که ممکن است دیگر افراد به مانند من که عاشق این اثر شده‌ام، Tell Me Why را دوست نداشته باشند. Tell Me Why، دارای صحنه‌های اصطلاحا فک برانداز نیست اما میدانم که همیشه می‌توانم به سکانس تایلر در قسمت سوم اشاره کنم بگویم که ((برای این است که عاشق این بازی هستم)). شاید همه نتوانند این موضوع را درک کنند اما خب، مشکلی هم نیست.

دو راز بزرگ که در این قسمت بر ملا می‌شوند، کاملا بی‌نقص هستند و به جای اینکه بیشتر بازیباز را شوکه کنند، او را مجبور می‌کنند که به لحظاتی که الیسون و تایلر تجربه کرده‌اند و البته در حال تجربه هستند، فکر کنند و ارتباطی که بین این دو شکل گرفته و باعث نزدیک شدن و یا دور شدن رابطه آن‌ها می‌شود، فکر کند.

بازی‌هایی مشابه Tell Me Why، همیشه پازل‌هایی را در مقابل بازی‌بازان قرار می‌دهند تا تنوعی را در خود ایجاد کنند و از حس اینکه در حال تماشای یک سریال تلویریونی هستید، دو شوید. شاید پازل‌هایی که در قسمت اول و دوم حل کردیم، این حس را به بازی‌باز منتقل نمی‌کرد و در واقع این پازل‌ها نتوانستند تا هدفی که در اول پاراگراف به آن اشاره کردیم را برآورده کنند اما پازل‌هایی که در قسمت سوم شاهدشان بودیم و ارتباطی که بین یکدیگر به وجود می‌آوردند را دیدیم، به جرات می‌توانم بگم که سطحشان بسیار بالاتر از دیگر پازل‌های بازی‌های این ژانر و سبک بود و به خوبی نیز توانست تا ضعف پازل‌های قسمت اول و دوم را نیز بپوشاند. در واقع چیزی که باعث می‌شد تا پازل‌های قسمت سوم نسبت به پازل‌های دیگر بازی‌های ماجرایی داستان محور خاص شوند، ارتباط مستقیم آن‌ها با بر ملا شدن راز‌های Tell Me Why و پاسخ به سوالاتمان بود.

به جرات می‌توان از پازل‌های این قسمت به عنوان یکی از مهم‌ترین و بهترین نقاط مثبت Tell Me Why یاد کرد.

شاید برای طولانی مدت در رابطه با Tell Me Why و زیبایی آن صحبت کنم اما اطمینان ندارم که دیگران نیز همین کار را خواهند کرد یا خیر. نمی‌دانم که Tell Me Why می‌تواند به سینه‌ی دیگران نیز نفوذ کند و در قلب آن‌ها به مانند اتفاقی که برایم افتاد، جای بگیرد یا خیر و یا حتی بازی‌ لذت بخشی برای آن‌ها شود؛ اما اطمینان دارم ماجرای تایلر رونان برای مدت‌ها برروی زبانم خواهد ماند و از شخصیت پیچیده ولی دوست داشتنی آن و البته به عنوان اولین شخصیت ترنسجندری که حداقل در بازی‌های ویدئویی به خوبی به تصویر کشیده و شخصیت پردازی شده است، صحبت می‌کنم.

در نقد قسمت اول Tell Me Why گفتم که به خوبی استودیوی دونت‌ناد، پتانسیل سرویس گیم پس مایکروسافت را درک کرده است و اگر دونت‌ناد و دیگر استودیوی‌های مطرح بازی‌سازی از این پتانسیل در آثار آینده‌ی خود به خوبی استقاده کنند، آینده‌ی بسیار روشنی را برای پلتفرم اکس‌باکس و سرویس گیم‌پس آن رقم خواهند زد و به جرات می‌توانم بگویم که شاید حتی برنده‌ی نسل نهم کنسول‌های بازی با توجه به قیمت ۷۰ آثار نسل نهم، در صورتی که سونی اقدام درستی نکند، بدون منازع مایکروسافت خواهد بود.

بازی Tell Me Why اثر بی‌نقصی نبود، یک اثر بسیار بزرگ نبود، اما زیبایی و دلنشینی آن به لطف داستان بسیار زیبا و شخصیت پردازی عمیق آن خصوصا در قسمت سوم که به اوج خودش رسید، باعث شد تا این اثر در قلبم هک و شود و هرگز آن را فراموش نکنم. این بازی در واقع یک عنوان بسیار خاص است که شاید مسائل که در آن روایت می‌شود، به مزاق و سلیقه‌ی بسیاری از مردم خوش نیاید، اما باید این موضوع را در نظر بگیرید که ما در جهانی زندگی می‌کنیم که بسیار پیچیده‌تر از چیزی است برایمان تعریف کرده‌اند و کافی است تا کمی به اطراف خود دقت کنیم تا این پیچیدگی‌ها را مشاهده و درک کنیم.
۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeleton