carsh bandicoot 4

نقد و بررسی بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time

پس از دو دهه انتظار برای نسخه جدید بازی Crash Bandicoot، سرانجام نسخه چهارم آن تحت عنوان Crash Bandicoot 4: It’s About Time عرضه شد. ما در این نقد و بررسی به شما خواهیم گفت که ارزش این همه انتظار را زمان ثابت کرد. همراه بازی رایانه با نقد و بررسی بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time باشید.

در سال ۱۹۹۶ بود که اولین قسمت از سری بازی Crash Bandicoot توسط استودیو ناتی‎داگ معرفی شد. ناتی‎‎داگ که هم اکنون از بهترین استودیوهای تاریخ صنعت بازی به شمار می‎رود، تنها سه قسمت ابتدایی Crash Bandicoot را توسعه داد. بعد از این ۳ قسمت و همچنین نسخه ریسینگ این فرنچایز، یعنی Crash Team Racing که خیلی‎ها آن را تحت عنوان “کرش ماشینی” به یاد دارند، استودیوهای دیگری مشغول ساخت نسخه‎های بعدی شدند. متاسفانه این استودیوها به جای تکرار افتخارات و ارزش‎های ناتی‎داگ، یکی پس از دیگری، این مجموعه دوست داشتنی را به سقوط نزدیک تر می‎کردند. بعد از اینکه اکتیویژن مالکیت این آی‎پی را در اختیار خود گرفت، توسعه قسمت های جدید Crash Bandicoot به طور کامل متوقف شد. بعد از آن، در سال ۲۰۱۷ بود که ریسمتر سه‎گانه Crash Bandicoot با نام n sane trilogy عرضه شد تا دوباره بازیکنان و طرفداران این سری و بازی‎های پلتفرمر با یکدیگر آشتی کنند. مسئولیت ساخت قسمت چهارم Crash Bandicoot به استودیوی Toys for Bob محول شد. با یک حساب سرانگشتی هم می‌توان متوجه شد که این استودیو به مراتب کار سخت‌تری نسبت به توسعه‌ی یک ریمستر یا حتی ریمیک پیش روی خود داشت. با نقد و بررسی بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time و یک شاهکار همراه باشید.

CRASH BANDICOOT 4: IT'S ABOUT TIME Drops a New Trailer to Build the Hype — GeekTyrant

با این حال، Crash Bandicoot 4 توانسته استودیو سازنده خود را از این آزمون سخت، سربلند سازد. از همان آغاز بازی، در جای جای بازی وفاداری به فلسفه اصلی این سری دیده می‎شود. در واقع می‎توان گفت که استودیو تویز فور باب نام بازی را به هوشمندی هرچه تمام تر انتخاب کرده است؛ زیرا هدفشان تداعی همان حس و حال Crash Bandicoot دهه ۹۰ است. حتی بازی در ساحلی آشنا آغاز می‎شود که در ادامه به‎جای یک سنگ غول‎پیکر، یک دایناسور عصبانی و بی‎اعصاب به دنبال شما می‎آید. بوی Crash Bandicoot دهه ۹۰ در تک تک نقاط بازی حس می‎شود. شاید به زعم خیلی‎ها خوش نیاید که بعد از ۲ دهه عناصر و مکانیک‎های اصلی گیم‎پلی سه گانه اصلی Crash Bandicoot در بازی حفظ شده است؛ اما چه بخواهید و چه نخواهید، این آی‎پی به عنوان یکی از ریشه‎دارترین بازی‎های پلتفرمر تاریخ، به خصوص پلتفرمرهای ۳ بعدی، جزئیات و مکانیک‎هایی به عنوان رکن اصلی خود معرفی کرده است که اگر استودیو تویز فور باب آن‎ها را رعایت نمی‎کرد، قطعا کسی این احترام را برای نسخه چهارم Crash Bandicoot قائل نبود. البته تمامی پایبندی به ریشه‌ها و تکرار المان‌ها به این معنا نیست که صرفا با اثری تکراری و بدون نوآوری طرف هستیم؛ مانند یک بازی داستان‌‌محور غنی، سازندگان بازی Crash Bandicoot 4 توانسته‌اند گیم‌پلی را به خوبی به خدمت داستان بازی دربیاورند.

استودیو تویز فور باب ترجیح داده تا با پایبندی به اصول اصلی سه گانه Crash Bandicoot که توسط ناتی‎داگ ساخته شده بود، به توسعه نسخه جدید این سری بپردازد.

اگر به یاد داشته باشید، پس از اتمام نسخه سوم، کرش به کمک آکو آکو و کوکو موفق به شکست دادن آتاگونیست‎های بازی یعنی دکتر نئو کورتکس، اوکا اوکا و ان‎تراپی شد و آن‎ها را در زندانی فضایی، گرفتار کرد تا دنیا از دست این افراد خبیث در امان باشد. با این وجود، قدرت زیاد اوکا اوکا باعث ایجاد شکافی عظیم در زندان می‎شود. این شکاف باعث می‎شود تا دکتر نئو کورتکس و ان‎تراپی از زندان فرار کنند تا به دنبال هدف خود که انتقام از کرش است، بروند و بار دیگر تبدیل به قدرتی بی‎رقیب در دنیا شوند. همین جا است که داستان و نقطه اتفاقات بازی Crash Bandicoot 4 آغاز می‎شود. در پی ایجاد آن شکاف عجیب، خطوط زمانی و تایم‎لاین‎های مختلف بهم می‎خورند و نظم این دنیا را در خود گره می‎زند. این موضوع کرش را در فکر فرو می‎برد که چه‎کاری از دستش می‎تواند برآید؟ او مجبور می‎شود تا از چهار ماسک کوانتومی مختلف برای برگرداندن نظم و خطوط زمانی استفاده کند و نئو کورتکس و ان‎تراپی را شکست دهد.

Crash Bandicoot 4: how much does it cost and where to book it? - Asap Land

ماسک هایی که کرش در طول بازی به دست می‎آورد لانی لولی، آکانو، کاپونا و ایکا ایکا نام دارند که هرکدام از آن‎ها کاربرد منحصر به خود را دارا هستند. مثلا با استفاده از قابلیت لانی لولی، می‎توان تایم‎لاین‎های مختلف را کنترل کرد که در مکانیزم پرش بر روی سکوها، بسیار موثر است و بازی را از لحاظ پلتفرمینگ در مرتبه بالاتری نسبت به رقیبان خود قرار می‎دهد. آکانو مهارتی در اختیار کرش می‎گذارد که باعث می‎شود بهتر و بلندتر بپرد. کاپونا به شما اجازه می‎دهد که گذز زمان را آهسته کنید که در بعضی موارد، واقعا کارآمد است. همچنین ماسک ایکا ایکا با وارونه کردن جاذبه باعث ایجاد پیچیدگی و هیجان در بازی می‎شود. علاوه بر طراحی متنوع و جذاب مراحل چه از لحاظ گیم‌پلی و چه از لحاظ بصری، وجود این چهار ماسک حسابی روند بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند. سازندگان سعی کردند تا گیم‌پلی را به خدمت داستان دربیاورند و به ماسک‌های کوانتومی، به صورت کاملا مستقیم و صریح به عملگرایی این خواسته، مهر تایید زده‌اند.

سازندگان مراحلی تحت عنوان Flashback Tape در بازی قرار داده‎اند که اگر به آن‎ها دسترسی پیدا کنید، می‎توانید شاهد وقایع قبل از نسخه اول Crash Bandicoot باشید.

در خصوص لول دیزاین، همان طور که در بالاتر اشاره شد به دلیل وجود تایم‎لاین‎های مختلف، دست سازندگان برای خلق مراحل متفاوت کاملا باز بوده و آن‌ها به خوبی از پتانسیل موجود برای ساخت مراحل متنوع استفاده کرده‌اند و نتیجه کار هم فوق‌العاده از کار در آمده است. چه بخواهیم از منظر بصری این مراحل را بررسی کنیم و یا از منظر لول دیزاین و پلتفرمینگ، در نهایت تنها می‌توان از آن‌ها تعریف و ستایش کرد. طراحی مراحل به خوبی صورت گرفته و بخش‌های پلتفرمینگ و طراحی مراحل متنوع هر مرحله باعث شده تا تک‌تک مراحل از جذابیت فراوانی برخوردار باشند. همانند گذشته هر مرحله در شرایط مختلفی دنبال می‌شود. به عنوان مثال یکی از مراحل را در حالت سه بعدی آغاز خواهید کرد و در قسمتی از مرحله بازی تبدیل به یک عنوان دو بعدی پلتفرمینگ می‌شود و دقایقی بعد هم باید به وسیله یک قایق در رودخانه قایق سواری کنید و مرحله را به پایان برسانید. این تنها یک نمونه از ده‌ها مراحل فوق‌العاده Crash Bandicoot 4 است که هر کدام دارای طراحی فوق‌العاده و لول دیزاین فوق‌العاده‌ای هستند. در مجموع بیش از ۴۵ مرحله اصلی برای بازی در نظر گرفته شده که هر کدام از آن‌ها در سرزمین‌ها و بازه‌های زمانی متفاوتی در کنار غول‌آخرها جریان دارند.

Crash Bandicoot 4 Its About Time Wallpaper 71948 1920x1080px

لازم به ذکر است که بازی مذکور یک بازی ساده و بی‎دردسر نبوده و در طول آن ممکن است بارها و بارها شکست را تجربه کنید. چالش‎های این بازی به گونه‎ای طراحی شده‎اند که پیروزی در آن‎ها می‎تواند یک خوشحالی عمیق قلبی را برایتان رقم بزند. سازندگان، شرایطی را مهیا کرده‎اند که شما دائما به طور منطقی به چالش کشیده شده و برای این چالش نیازمند تفکر عمیق و منطق محور باشید. یکی از جالب‎ترین ویژگی‎های Crash Bandicoot 4  این است که شما به عنوان یک گیمر حرفه‎ای ممکن است پس از ساعت‎ها حضور در بازی مجبور شوید در یکی از مراحل اصلی برای مدتی به فکر کردن به کلیه جوانب و بررسی آن‎ها بپردازید.

یکی از جذابیت‎های سری Crash Bandicoot طراحی جذاب مراحل است که در این نسخه نیز حفظ شده و ارتقا یافته است؛ اما از تاثیر کم رقیب یا بی‎رقیب بودن بازی نمی‎توان غافل شد.

فیزیک خوب بازی این امکان را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد تا به راحتی بتواند بین سکوها، مانع‎ها یا حتی دشمنان هدف‌گیری کند. با این حال، عدم تعادل در میزان سختی بعضی چالش‌ها، ممکن است حسابی روی اعصابتان راه برود و حتی در مواردی نیز آزاردهنده شود. متاسفانه برخی مراحل به‌گونه‌ای طراحی شده که مجبور هستید تا یک بار شکست بخورید تا تازه متوجه شوید که در آن نقطه دقیقا چه کاری باید انجام دهید. این موضوع، در کنار عمق نامشخص در بسیاری از مواقع، باعث می‌شود تا مرگ غیرمنصفانه نصیب شخصیت اصلی بازی شود. هر چند که حرکت در عمق در فضاهای به ظاهر دو بعدی، می‌تواند یک نقطه‌ی قوت تلقی شود، اما اگر زاویه‌ی دید طراحی مناسبی نداشته باشد، دقیقا همین مسئله به یک پاشنه آشیل تبدیل می‌شود. متاسفانه این ضعف در بسیاری از مراحل بازی Crash Bandicoot 4 وجود دارد و ممکن است بارها و بارها کرش را از دست بدهید!

Test Crash Bandicoot 4 : It's About Time | En24 World

از منظر بصری با یک عنوان فوق‌العاده طرف هستیم که همانند یک انیمیشن خوش رنگ و لعاب با شروع هر مرحله برای ما به نمایش در می‌آید. تمام مراحل به بهترین شکل ممکن و با بیشترین جزییات طراحی شده‌اند و به لطف مدلینگ جدید کرش و دیگر شخصیت‌ها در کنار انیمیشن‌های نرم و روان آن‌ها، حال با یکی از بهترین عناوین عرضه شده در نسل هشتم کنسول‌ها در زمینه بصری همراه هستیم. از همان شروع مرحله‌ها، به لطف Draw Distance عظیم و نمایش یک محیط پویا همراه با ده‌ها موجود زنده و طیف گسترده رنگ پردازی آن‌ها، پکیجی کامل و چشم‌نواز در قالب Crash Bandicoot 4: It’s About Time خلق شده که تنها می‌توان آن را مورد تحسین و ستایش قرار داد. تک‌تک اجزای محیط با بالاترین جزییات ممکن طراحی شده‌اند و هر کدام از آن‌ها به حضور ما در محیط واکنش نشان می‌دهند. دوربین بازی هم به بهترین شکل ممکن تغییر می‌کند تا هر چه بیشتر بتوانیم از گرافیک فوق‌العاده بازی لذت ببریم. Toys for Bob سعی کرده تا برای ساخت قطعات موسیقی بازی، تلفیقی از قطعات قدیمی و قطعات جدید را برای مراحل استفاده کند که علاوه بر حفظ حس و حال نوستالژیک سری، شامل قطعات جدیدی هم می‌شود. شاید عجیب باشد اما پختگی موسیقی باعث می‌شود حتی در دنیای رنگارنگ کرش، در بسیاری از مواقع حس دلهره به شما دست دهد؛ برای مثال در محیط‌های تاریک این اتفاق رخ می‌دهد یا در مراحلی که در دریا و کشتی‌های دزدان دریایی است، موسیقی کاری می‌کند که به راحتی یاد و خاطره دوران طلایی دزدان دریایی یا حتی فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب در ذهن شما نقش ببندد.

نقد و بررسی بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time

یکی از کمبودهای نسل هشتم، فقدان بازی‎های پلتفرمر بود. Crash Bandicoot 4: It’s About Time با ایده‎های نو و جذاب، حفظ اصالت و پایبندی به ریشه‎ها اثری قابل احترام و مورد تحسین است. وجود در تنوع تمامی عناصر گیم‎پلی، باعث می‎شود آن را یکی از بهترین بازی‎های پلتفرمر نسل به حساب بیاوریم که تجربه آن خالی از لطف نیست.
۹
عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeleton