استودیو اینسامنیاک گیمز بار دیگر ثابت کرد که میتوانیم آن را به عنوان یک استودیو بازیسازی مطمئن و قابل احترام بشناسیم. با عرضه نسخه فرعی جدید بازی Marvel’s Spider-Man تصمیم به تجربه آن گرفتم و هماکنون با در اختیار گذاشتن تجربهام از بازی، در خدمت شما هستم. در ادامهی مطلب، با نقد و بررسی بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales همراه بازی رایانه باشید.
بازی Marvel’s Spider-Man بهترین بازی اقتباس شده از شخصیت “پیتر پارکر” و دنیای Spider-Man بود که از قضا پرفروشترین بازی ابرقهرمانی تاریخ هم شد. آن بازی، به طور کامل به ما نشان داد که چگونه یک بازی ویدیویی در عین سرگرمکننده بودن، میتواند درگیرکننده هم باشد. در واقع، بازی Marvel’s Spider-Man پکیج کاملی از آیتمهای جذابی بود که گیمر را ترغیب به ۱۰۰ درصد کردن بازی میکرد. حالا بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales با متمرکز شدن بر شخصیتی خاص و فاصله گرفتن از مراحل متفاوت، میخواهد تجربهای کوتاهتر اما به همان انداره دوستداشتنی و جذاب داشته باشد. سازندگان در این مسیر پر پیچ و خم علاوه بر توجه به نقاط قوت بازی قبلی، سعی به ارتقای آنها در Marvel’s Spider-Man: Miles Morales نیز داشتهاند. به همین دلیل، اینجا هم با داستانی نسبتا احساسی روبهرو هستیم که حتی گاهی موضوعاتی مشابه با قصهی پیتر در بازی اصلی دارد. ولی چون به تکتک کاراکترها به خوبی میپردازد، غالبا منحصربهفرد به نظر میرسد.
بازی روایت کننده مایلز و خانوادهاش است که ملیت آنها به پورتوریکو تعلق دارد، بازی را نه که شعاری و مربوط کلشیههای نژاد پرستی نمیکند بلکه به آن حس زیبایی میبخشد. زیرا وفاداری به ریشه و اصالت در تکتک لحظات و رفتار متقابل مایلز و اعضای خانوادهاش دیده میشود و این امر، به باورپذیرتر شدن رابطهی آنها کمک شایانی کرده است. مثلا صمیمیت حاضر در جملههایی که با زبان محلی بیان شدهاند، بهتنهایی میتواند روی درگیر شدن مخاطب با این آدمها تاثیر بسیار مثبتی بگذارد. حالا این را بهعلاوهی برخوردهای قابل لمس مایلز با دیگر اعضای خانواده، گذشتهی قابل فهم او برای مخاطب و روابط دوستانهی وی با برخی از افراد کنید تا بفهمید چرا با اینکه Marvel’s Spider-Man: Miles Morales قصهای طولانی را روایت نکرد، میتوانیم داستانگویی آن را دوست داشته باشیم. حتی زمانی که به افراد قرارگرفته در مقابل مایلز مورالز توجه میکنیم، بیشتر از شخصیتهایی تکبعدی و صرفا سکانس پرکن با آدمهایی باورپذیر مواجه میشویم که حتی گاهی میتوان به انگیزههای آنها احترام گذاشت. همچنین نباید از یاد برد که هرگز مایلز مورالز و Spider-Man از هم جدا نمیشوند؛ مایلز هم در حال مبارزه برای پیشرفت در زندگی و محافظت از عزیزان خود است و هم باید در مقام Spider-Man، برای یک شهر و بهویژه یک محله مبارزه کند.
روایت دو بعد مختلف از زندگی شخصی و ابرقهرمانی مایلز مورالز، از مهم عناصر روایت داستان است که استودیو اینسامنیاک گیمز به خوبی توانسته این دو را به یکدیگر گره بزند.
بار احساسی که به سرتاسر روایت منتقل میشود، باعث شده تا بازی کشش لازم برای ترغیب گیمر را داشته باشد. در واقع، این عمل را میتوان به زدن یک تیر و دو نشان تشبیه کرد؛ چون از طرفی شبیه به داستان نسخه قبلی عمل میکند و هم میتواند ذات اصلی خود را برای مخاطب به تصویر بکشد. در لحظه به لحظهی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales میتوان با همین الگو مواجه شد؛ سازندگان در این اسپین-آف، همزمان شبیه به بسیاری از لحظات بازی اول و متفاوت با حجم قابل توجهی از آنها عمل کردهاند. پس میتوان نتیجه گیری کرد که Marvel’s Spider-Man: Miles Morales هم کاملا به جهان بازیهای Marvel’s Spider-Man اینسامنیاک گیمز تعلق دارد و هم از پس ایستادن روی پاهای خود برآمده است.
از آنجایی که با یک نسخه فرعی از یک بازی پرطرفدار و با کیفیت طرف هستیم، مقایسه دو بازی با یکدیگر اجتنابناپذیر است. به همین دلیل هم نقاط قوتی مثل پیشرفت مراحل فرعی محسوس است و هم تلاش سازندگان برای ایجاد تغییر به کمک پازلهای محیطی، کمی حس ناخوشایندی به مخاطب القا میکند.
مراحل فرعی بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales بهتر از نسخه اصلی طراحی شدهاند. کاهش آیتمها و امتیازاتی که کسب میکنید، پروسهی پیشرفت در بازی را انعطافپذیرتر کردهاند. دیگر تنها راه کسب تمامی آپگریدها و لباسهای مورد نظر، تکمیل تمامی مراحل موجود با بهترین امتیاز نیست؛ بلکه تا حدی دست گیمر در انتخاب مراحلی که میخواهد به سراغ آنها برود، باز میماند و همین نکته پویایی بازی را افزایش میبخشد. خوشبختانه در Marvel’s Spider-Man: Miles Morales اکثر مراحل فرعی داستانهای کوچک و بزرگ خود را دارند و برخلاف بازی اصلی که یکی از ایرادات اصلی آن تکراری بودن بیش از اندازهی مراحل فرعی بود، ساختهی تازه اینسامنیاک گیمز از چنین مشکلی رنج نمیبرد.
گیمپلی در اکثر مواقع بسیار متعادل است؛ طوری که گیمر برای کسب پیروزی، باید هربار از قابلیتهای مختلف مایلز استفاده کند که به هیچ عنوان حس اجبار به مخاطب دست نمیدهد، بلکه بسیار لذتبخش است.
همانگونه که گفتیم، سازندگان میخواهند با آوردن پازلهای محیطی مختلف به بازی تنوع آن نسبت به نسخه اصلی را افزایش دهند. ولی متاسفانه این ایده به خوبی پیاده نشده و دچار ضعف است. آنها آنقدر پیش پا افتاده و خستهکننده هستند که عملا Marvel’s Spider-Man: Miles Morales را بارها از ریتم میاندازند و انگار وقت گیمر را هدر میدهند. بالاخره اصل لذت مواجهه با پازلها در یک بازی ویدیویی، متعلق به زمانی است که به خود برای حل آنها افتخار میکنید. پس وقتی پازلها صرفا به چند دقیقه وقت گذراندن در محیط و زدن چند دکمه خلاصه میشوند، چگونه میتوانیم آنها را دوست داشته باشیم؟
در این بین یکی از تواناییهای مایلز مورالز با هستهی اصلی گیمپلی جور درنمیآید. در اصل، از آنجایی که سیستم مخفیکاری، هوش مصنوعی، روشهای جابهجایی و مبارزهی دشمنان در محیط همگی عین بازی اصلی هستند، قابلیت خاص او صرفا به شکلی نهچندان مطلوب، مبارزهی مخفیکارانه با دشمنان را آسانتر از قبل جلوه میدهد. این در حالی است که در بازی قبلی، سیستم مخفیکاری به قدری چالشبرانگیز بود که پس از پاکسازی یک محوطه حس یک برنده واقعی به شما دست میداد. باید گفت کاش سازندگان در حین بالابردن قدرتهای مایلز، قدرت و سرسختی دشمنان بازی را هم افزایش میدادند. اینگونه تعادل بهتری در بازی برقرار میشد و مایلز را که یک فرد تازه کار است، با چالشهای جدیتری مواجه میکرد.
با توجه به کوتاهتر بودن بازی نسبت به محصول سال ۲۰۱۸، کمبود تنوع دشمنان ضعف محسوب نمیشود و تا بازیکن بخواهد متوجه این موضوع شود بازی به پایان میرسد.
اگر از این ایرادها چشم پوشی کنیم، تمامی المانهای وارد شده به بازی عالی به نظر میرسند. کنترل کردن مایلز از جنبههای مختلف حس و حالی کاملا متفاوت با کنترل کردن پیتر پارکر دارد و تغییرات ریزی که در مبارزات بازی اعمال شده، کاری میکند که گیمر با دقت بیشتری بازی را دنبال کند و صرفا دنبال یکسری دکمهزنیهای تکراری نباشد. شما برای تکمیل کردن بازی روی دو درجهی سختی آخر، هیچ راهی جز استفادهی صحیح و درست از تمام قابلیتهای مایلز ندارید و بارها احساس میکنید که مقابل چالشهایی قرار گرفتهاید که با پیتر نمیتوانستید آنها را پشت سر بگذارید. Spider-Man جدید ما با استفاده از قدرت الکتریکی خود کارهای زیادی انجام میدهد و گجتهای کمتر اما جالب او هم تنوع خوبی به بازی بخشیدهاند. سازندگان در خلق محیطهای زیبا نیز به هیچ عنوان کمکاری نکردهاند و از هر نظر با محیطهای زیبایی روبهرو هستیم. تار تنیدن در نیویورکی که غرق در برف است حس و حال عجیب و در عین حال دلگرم کنندهای دارد. بازی دارای چندین صحنهی شلوغ و هیجانانگیز است که تا ابد در ذهن گیمر خواهند بود؛ همچنین کارگردانی بازی نیز در تمامی سکانسها به خوبی صورت گرفته و صحنهها را به زیبایی به تصویر میکشد.
همهی این موارد در کنار ریزه کاریهای جذابی که اینسامنیاک گیمز در بازیهایش طراحی میکند، باعث دلنشین شدن بازی و قدرت اثرگذاری چند برابری آن میشوند. از چندین و چند لباس مختلف که همگی طرفدارانی پروپاقرص پیدا میکنند تا مواردی مثل یک حالت گرافیکی که بازی را به فرمت تصویری انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse درمیآورد. از موسیقیهایی بگوییم که با دقت هرچه تمامتر انتخاب شده تا جو و اتمسفر بازی را به مخاطب منتقل کنند و با پخش شدن به موقع، هیجان را به سطح ایدهآلی برسانند. همهی دستاوردهای نامبرده هم حاصل تلاش و برنامهریزی شما داخل بازی هستند تا پشت سر گذاشتن هر مرحلهی فرعی، ارزشی دوگانه داشته باشد؛ هم شما را به گیمپلی مورد علاقهی خود نزدیکتر کند و هم داستانی کوچک و سرگرمکننده را به تصویر بکشد.
سازندگان بارها الگوهای به وجود آمده در بازی را میشکنند تا رفتن به سراغ کارهای تکراری هم متفاوت به نظر بیاید. مثلا اگر بخشی از مراحل فرعی به جمعآوری چند آیتم از نقاط مختلف شهر مربوط است، ناگهان گرفتن یکی از این آیتمها دچار پیچیدگی خاصی میشود و گیمر را مقابل چالشی غیر قابل پیشبینی میاندازد. تکتک زیباییهای کوچک مورد اشاره درنهایت غوطهوری گیمپلی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales را افزایش دادند؛ اثری ۵۰ دلاری که از بسیاری از بازیهای ۶۰ دلاری امروز، سرگرمکنندهتر است.
بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales دنبالهی فوقالعادهای برای نسخهی قبلی است که با وجود کوتاه بودنش، تجربهای سراسر لذت از تار زدن در نیویورک و مبارزه با آدم بدها برای حفاظت از دوستان و خانواده به ارمغان میآورد. بازی کاراکتر اصلی بسیار دوستداشتنی و داستانی جالب دارد که در هماهنگی با گیمپلی ارتقایافته و بسیار جذابش، مدت زمان کوتاه خود را بسیار لذتبخش کرده، اما جادوی گشت و گذار در دنیای تماشایی آن و خلق شاهکارهای هنری با حالت عکاسیاش میتواند خیلی بیشتر از ۱۰ ساعت شما را پای خود بنشاند.
نقد و بررسی بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales بر روی پلتفرم PS4 صورت گرفته است.