نقد و بررسی Assassins's Creed Valhalla

نقد و بررسی Assassins’s Creed Valhalla | وحشی شکوهمند

Assassins’s Creed Valhalla، سومین نسخه از سافت ریبوت (Soft Rebot) مجموعه‌ی Assassin’s Creed، بالاخره در دسترس قرار و ما نیز در بازی‌رایانه این فرصت را پیدا کردم تا به تجربه و بررسی این اثر پرداخته و نظرمان را در رابطه با آن، با شما به اشتراک بگذاریم؛ پس با نقد و بررسی Assassin’s Creed Valhalla همراه باشید.

زمانی که در سال ۲۰۱۷، یوبی‌سافت (Ubisoft)، تصمیم گرفت تا مجموعه‌ی Assassins’s Creed را با یک سافت ریبوت، به نوعی نجات دهد، بسیاری از طرفداران این مجموعه، نسبت به تصمیم یوبی‌سافت دل‌سرد شدند و به تغییرات این مجموعه خرده گرفتند. تغییر سیستم مبارزات سریع بازی به سیستمی کند و البته استراتژی محور به مانند مجموعه Dark Souls برای بالا بردن پتانسیل مبارزات مجموعه Assassins’s Creed؛ بهینه‌سازی سیستم مخفی‌کاری بازی که کپی ناقصی از مجموعه Batman Arkham بود و حالا نیز شاهد حالت Odin Sight در Assassins’s Creed Valhalla هستیم که در واقع همان Witcher Sense خودمان هست و فقط اسمش تغییر کرده. تنها چیزی که شاید از ایام قدیم به یادگار مانده، سیستم کنترل افتضاح بازی هنگام بالا رفتن از ساختمان ها و انجام حرکات پارکور است و برای مثال زمانی که تصمیم می‌گیرید تا از یک دیوار بالا بروید، شخصیت تحت کنترلتان، آیکیواش به زیر صفر می‌رسد و به سمت به جهت مخالف می‌پرد.

نقد و بررسی Assassins's Creed Valhalla

مجموعه‌ی Assassins’s Creed، از سال ۲۰۱۷ تبدیل به مجموعه‌ای شده که مکانیک‌های مثبت دیگر آثار بزرگ و پرطرفدار را در خود جمع می‌کند و به شکل نسبتا ناقصی این مکانیک‌ها را به مخاطب ارائه می‌دهد. بازی Assassin’s Creed Valhalla نیز از این قائده مستثنی نیست، با این حال طی تجربه‌ی شخصی که طی یک هفته‌ی گذشته از این اثر داشتم، حال این نقص‌ها نسبت به Origins و Odyssey بهبود بسیار زیادی پیدا کرده‌اند تا حدودی Assassin’s Creed را حداقل در بخش‌های کوچکی به ریشه‌هایش نزدیک‌تر کرد.

نقد و بررسی Assassins's Creed Valhalla

برای مثال می‌توانم به بخش مخفی‌کاری اشاره کنم که که نسبت به Assassin’s Creed Odyssey پررنگ‌تر جلوه می‌کند و چندان خبری نبردهای بزرگ و تاریخی نیست. همچنین قلعه‌های دشمن نیز کوچکتر و خلوت‌تر شده‌اند که همین موضوع باعث شده تا بتوانید بدون درگیری به آن‌ها نفوذ کنید و به آرامی آن‌ها را تحب اختیار بگیرید.

نقد و بررسی Assassins's Creed Valhalla

زمانی که حرف از نبرد و کشتار به شکل پر سر و صدا یا بی‌ سر و صدا می‌شود، زمانش هم فرا می‌رسد که Valhalla خوی وحشیگری خود را نشان بدهد. بازی در بخش انمیشن‌ها بسیار عالی عملکرده و شاهد انمیشن‌های خونبار فوق‌العاده‌ای جذاب در بازی هستیم که محدود به چند نوع سلاح خاص نشده‌اند شما حتی با یک سپر هم می‌توانید شاهد یک حرکت تمام کننده‌ی عالی باشید. در واقع این انیمیشن‌ها به قدری فوق‌العاده باکیفیت کار شده‌اند که حتی در درجه‌ی سختی بالا نیز باعث می‌شوند تا حس خفن بودن به شما دست بدهد.

نقد و بررسی Assassins's Creed Valhalla

یوبی‌سافت همچنین در بخش ابزار آلات و سلاح‌ها نیز تغییرات مثبتی را در Valhalla ایجاد کرده و به جرئت می‌توانم بگویم که تمام سلاح‌ها و ذره‌ها با توجه به پرک‌های (Perk) خاص خود، با یکدیگر متفاوت هستند و البته بر خلاف Odyssey، دیگر شاهد این مشکل نیستیم که برخی از این ابزار به مانند بازی‌های نقش آفرینی MMO، تنها در صورتی قابل استفاده هستند که به یک میزان لول (Level) خاص دست پیدا کنید. به لطف همین موضوع نیز دیگر نیازی نیست تا نگران ارتقاء این ابزار نسبت به لول خود باشید و می‌توانید حال آن‌ها را با سبک مبارزه‌ای خود و بدون هیچگونه نگرانی ارتقاء دهید. همچنین این سیستم لول بندی و تجربه با حالت Freeform خود این امکان را به شما می‌دهد تا بدون پرداخت هزینه‌ای و هر وفت که نیاز داشتید، تجربیات خود را به حالت پیشفرض برگردانید و امتیازهای مهارت خود را به سبکی که بازی را تجربه می‌کنید، دوباره مصرف کنید. این فلسفه، بهترین فلسفه‌ای که می‌شود در برخی از بازی‌های جهان‌باز سبک نقش‌آفرینی پیدا کرد و بازی‌باز آزاد می‌گذارند تا یک اثر را به سبک خود پیش‌ببرد و زمانی که تصمیم می‌گیرد تا کمی تنوع به بازی وارد شود، بدون پرداخت هزینه‌ای سبک خود را با تغییر مهارت‌های که انتخاب کرده است، تغییر بدهد.

نقد و بررسی Assassins's Creed Valhalla

Valhalla تنها در بخش‌های بالا بهبود ایجاد نکرده و شاهد بهبود و رعایت جزئیات بسیار زیاد در طراحی محیط‌ و نقشه‌ی بازی نیز هستیم. داستان بازی در تکه‌های بزرگی از منطقه‌ی انگلستان روایت می‌شود که پر شده است از فعالیت‌های کوچک که البته جوایز و امتیاز تجربه‌ی گرانبهایی را نسبت کاری که در آن فعالیت‌ها انجام می‌دهید، برای شما در پی دارند. در واقع این فعالیت‌های جانبی بیشتر از این که پر زد و خورد باشند، حالت اجتماعی دارند و من را به یاد ماموریت‌های Stranger بازی Red Dead Redemption 2 می‌اندازند. با این حال زمانی که صحبت از طراحی جهان بازی می‌شود، اینجاست که Valhalla از Red Dead Redemption 2 نیز پیشی می‌گیرد. شاید RDR 2 از نظر ارائه‌ی محتوا در نقشه، از بسیار از بازی‌های حال حاضر فعلا سرتر باشد، اما به جرئت می‌توانم بگویم که در بخش زیبایی بصری نقشه و جهان بازی، RDR 2 شاید به گرد پای Valhalla نیز نرسد (البته برروی پلتفرم رایانه‌ی شخصی)؛ در واقع جهان Valhalla، زیباترین جهانی است که طی چندین سال گذشته درون بازی‌های ویدئویی دیدم. بخش بخش مناطق انگلستان به نمایش در آمده در Valhalla به قدری زیبا و پر جزئیات خلق شده‌اند که گویی در حال تماشا کردن یک پست کارت مربوط به این کشور هستید. دشت‌های سر سبز، مرداب‌های مه گرفته، جنگل‌هایی با درختان رنگارنگ که نور تابیده شده برروی آن‌ها، جلوه‌ای وصف نشدنی را خلق می‌کند و…؛ تنها می‌توانم بگویم که با هر حرکت دوربین، یک شگفتی پیش‌روی شما قرار دارد. البته شگفتیی که به قیمت آتش گرفتن دستگاهتان تمام می‌شود؛ چون با یک اثر فوق‌العاده سنگین طرف هستید که حتی کارت‌گرافیک قدرتمند RTX 3090 نیز در اجرای ۴K و با نرخ فریم ۶۰ آن درمانده بود؛ با این اوصاف، متوجه می‌شوید که اجرای این اثر برروی رزولوشن ۱۰۸۰P با بالاترین تنظیمات ممکن برروی RTX 2080Ti، چه فاجعه‌ای خواهد بود.

نقد و بررسی Assassins's Creed Valhalla

زمانی که در حال راندن قایق خود درون بازی بودم و قصد سفر به یک نقطه جدید را داشتم که قابلیت Fast Travel برای آن باز نشده بود، حالت دوربین سینمایی را به مانند RDR 2 روشن می‌کردم و فقط از مناظر لذت می‌بردم. در این بین نیز، موسیقی سبک نورث (Norse)، باعث خلق اتمسفری فوق‌العاده قوی و در عین حال زیبا و آرامش بخش شد که نگذاشت تا از تماشای این مناظر دست بکشم. با این حال این احساسات و تجربیات در ادامه و با حملاتی که انجام می‌دهید، از بین می‌روند و جایشان را با یک حس عطش به خون عوض می‌کنند.

اکثر این حملات درون بازی توسط شما و یارانتان با هدف تامین منابع برای ساخت روستا و کلونیتان (Colony) صورت می‌پذیرند؛ چیزی مشابه Dragon Age: Inquisition. از نظر من وجود سیستم ساخت و ساز با توجه به ماهیت تاریخی بازی، گزینه‌ی مناسبی بود اما نحوه‌ی پیاده‌سازی این نوع ساخت‌ساز تنها به درد بازی Dragon Age: Inquisition میخورد و بهتر بود کمی اصلاحات در سیستم ساخت‌ و ساز Valhalla انجام می‌شد.

بالاخره بعد از صحبت در رابطه با زیبایی‌های Assassin’s Creed Valhalla، حال نوبت به داستان و بخش داستانی آن می‌شود. ماجرای کلیشه‌ای نبرد اساسین‌ها و تمپلارها که باعث شده تا اصول اخلاقی در بازی به کلی کنار بروند. بگذارید رو راست باشم؛ شما در حال تجاوز و هجوم به یک کشور دیگر هستید و محرک شما نیز Sigurd، برادر ناتنی Eivor و البته رئیس قبیله است. تمام این اعمال با هدف مقابله با تصمیمات Harold Fairhair صورت می‌پذیرند که قصد دارد تا نوروژ یعنی سرزمین مادری وایکینگ‌ها را با انگلستان یکی کند. این حرفی بود که یوبی‌سافت برای کمرنگ کردن مشکلات اخلاقی به خورد مخاطبان داد اما واقعیت این است که تمام این حرف‌ها و تاریک جلوه‌ دادن قرن ۸ میلادی به نوعی تنها بهانه‌ای برای سرپوش گذاشتن برروی کمکاری یوبی‌سافت در بخش اخلاقی Valhalla بوده است. اگر می‌شد، می‌توانستم این کمکاری را در واقع به خاطر محدودیت‌هایی که ویروس کرونا به وجود آورده و مشکلات دورکاری کارمندان یوبی‌سافت در نظر بگیرم اما متاسفانه ۷ سال از آخرین بازی که در آن، اعمالتان برروی پیشبرد بازی از نظر اخلاقی یعنی بازی Watch Dogs تاثیر می‌گذاشت، گذشته است و یوبی‌سافت پس از آن، چندان به این موضوع توجه نکرد.

نقد و بررسی Assassins's Creed Valhalla

شما درون بازی، بدون هیچ رحمی به روستا‌ها حمله می‌کنید و همه را قتل‌عام می‌کنید اما هیچکس از قبیله‌تان با این قضیه مشکلی ندارد و این موضوع زمانی بدتر می‌شود که از ابتدای بازی و حتی قبل از وارد شدن تمپلار‌ها به داستان بازی، این حملات را انجام می‌دهید که خود باعث به وجود آمدن تناقض‌هایی در بخش داستانی بازی می‌گردد. شما دیگر مناطق را غارت می‌کنید تا یک زندگی عالی و صلح‌آمیز را در کلونی خود تجربه کنید و زمانی هم که چیزی نیاز داشته باشید، اعضای قبیلتان مشکلی ندارند که به واسطه زور آن نیازها را برطرف کنند. یوبی‌سافت حتی برای اینکه شما را وارد چنین جوی کند، به خوبی از سنت‌های وایکنیگی که حداقل با افراد جهان معاصر اینگونه می‌شناسیمشان، یعنی صدای شیپور جنگی و موسیقی متن همراه با تبل فریاد سربازان و غارتگران و البته صدای به هم خوردن تبرها و گرز‌ها، استفاده کرده است.

نقد و بررسی Assassins's Creed Valhalla

بدترین جای قضیه آنجاست که شما با حمله به راهبان، بهترین لوت را درون بازی کسب می‌کنید؛ راهبان بی‌دفاعی که از ترس و این ور و آن ور می‌دوند و قطعا کاری نکرده‌اند که لیاقتشان چنین چیزی باشد. گاهی با خود فکر می‌کنم که اگر چنین در واقعیت بی‌افتد، قطعا یکی از سربازان می‌گوید:(( آیا ما آدم بد هستیم؟)). این حرف‌های مرا به عنوان یک انتقاد تند و تیز در نظر نگیرید ولی باید بپذیرید که عدم وجود سیستم کارما در Assassin’s Creed Valhalla، کمی عجیب جلوه می‌کنند.

نقد و بررسی Assassins's Creed Valhalla

همانطور که در اوایل مطلب هم اشاره کردیم، Assassin’s Creed Valhalla تنها به کشت و کشتار ختم نمی‌شود و گاهی ماموریت‌های کاملا صلح طلبانه و با هدف کمک به مردم نیز انجام می‌دهیم که البته کمی حوصله سر بر هستند. اگر طنز کوچکی مانند Assassin’s Creed Odyssey و Red Dead Redemption 2 را در این ماموریت‌ها شاهد بودیم، شاهد از حوصله سر بر شدن آن‌ها کاسته می‌شد.

بدترین بخش تجربه‌ی من نیز در Valhalla در ماموریت‌های آن خلاصه می‌شود. البته نه داستان و هدف ماموریت‌ها، بلکه عملکرد فنی آن‌ها؛ از زمانی که یوبی‌سافت را می‌شناسم، این شرکت به یوبی‌باگ معروف بوده است. اصول کلی در عرصه‌ی بازی‌های ویدئویی می‌گوید که هرچه بازی بزرگ‌تر شود، باگ‌های و مشکلات فنی آن نیز نسبت به نسخه‌های قبلی کمی بیشتر می‌شود اما برای یوبی‌سافت این موضوع، به صورت چهار برابری صدق می‌کند. گاهی اوقات با خودم می‌گویم که حتی بتسدا نیز با موتور احد بوقی خود، عملکرد بهتری از خود در بهینه‌سازی بازی‌ها نسبت به یوبی‌سافت نشان می‌دهد. باگ‌های بسیاری زیادی را درون ماموریت‌های Assassin’s Creed Valhalla طی تجربه‌ی یک هفته‌ای خود شاهد بودم که مرا مجبور می‌کردند تا مراحل را از اول شروع کنم و گاهی مواقع نیز این مشکلات با ریلود مراحل حل نمی‌شدند و باید برای ارائه‌ی یک آپدیت صبر می‌کردم. با توجه به ماهیت بسته‌ی موتور AnvilNext 2.0 نیز، دستانم در دستکاری کدهای بازی تا حدودی بسته بود. همین مشکلات مرا چند روز نسبت به نوشتن و عرضه‌ی این مقاله عقب انداخت.

نقد و بررسی Assassins's Creed Valhalla

در نهایت می‌توانم بگویم که بازی Assassin’s Creed Valhalla یک اثر فوق‌العاده عالی اما تقریبا پر نقص است. Valhalla در واقع کلکسیونی از مکانیک‌های قرض گرفته شده از دیگر بازی‌های معروف خاطره‌انگیز است که برخی از آن‌ها عملکرد نسبتا خوبی را درون بازی از خود نشان دادند و برخی دیگر نیز پر از اشکال و نقص بودند. گرافیک بازی بسیار شکوهمند است و می‌تواند شما را ساعت‌ها درون خود غرق کند. نبردها به خوبی کار شدند و سیستم مخفیکاری نیز نسبت به نسخه‌های قبلی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. اما با این حال وجود برخی تناقض‌ها درون داستان بازی البته عدم وجود سیستم کارما و عواقب درون بازی، حداقل برای کسی مثل من که با آثاری مانند Fallout New Vegas و Red Dead Redemption 2 زندگی کردم، آزار دهنده بود.

بازی Assassin’s Creed Valhalla هم‌اکنون در اختیار کنسول‌های پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، اکس‌باکس وان، اکس‌باکس سری اکس و اس و همچنین پلتفرم‌های رایانه‌ی شخصی و استدیا قرار دارد.

Assassin's Creed Valhalla یک اثر بسیار خوش‌ساخت از نظر بصری و همچنین گیم‌پلی است و نمی‌توان به بهینه‌سازی بازی برای سیستم‌های قدیمی با توجه به گرافیک و جزئیات فوق‌العاده آن خورده گرفت. همچنین صداگذاری و موسیقی ساخته شده برای این بازی نیز تاثیر مثبت بسیار زیادی برروی تجربه‌ی شما می‌گذارد اما وجود برخی تناقض‌ها درون بازی و همچنین برخی ماموریت‌های خسته کننده در کنار عدم وجود سیستم کارما و مشکلات فنی نسبتا زیاد در هفته‌ی اول، ممکن هست تاثیر نسبتا منفی را برروی تجربتان بگذارد.
۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeleton