نقد و بررسی Hitman 3

نقد و بررسی Hitman 3 | تکراری ولی متفاوت

انتظار معرفی و عرضه‌ی Hitman 3 به عنوان کپی دو عنوان قبلی، به هیچ وجه تعجب برانگیز نبود؛ اما این موارد دلیل بر این نمی‌شوند که ما این اثر را تنها یک عنوان تکراری بدانیم. در واقع Hitman 3 نسبت به اجدادش، بهبود قابل توجهی را به خود دیده که ارزش تجربه‌اش بسیار بالا می‌برد. با نقد و بررسی Hitman 3، همراه بازی‌رایانه باشید تا هرچه بیشتر با این اثر آشنا شویم.

اگر با Hitman 2 آشنا باشید، در نهایت Hitman 3 نیز برای شما یک اثر بسیار مشابه به نسخه‌ی قبلی است؛ پنج ماموریت سندباکس (Sandbox) نسبتا بزرگ در مکان‌های معروف کشورهای خارجی به اضافه یک ماموریت کوچک‌تر که به نوعی حکم افتتاحیه و بخش آموزشی بازی را دارد. شما برای بار اول می‌توانید در عرض هفت ساعت کل بازی را به اتمام برسانید اما این را بدانید که پایه‎‌ی اصلی ریبوت مجموعه‌ی Hitman، گشت و گذار در محیط و استفاده از تمام مکانیک‌های قتل است که ارزش تکرار آن را بالا می‌برد. سنتی که در ابتدا در بازی Hitman Absolution معرفی شد و سپس در ریبوت مجموعه به کمال رسید و تبدیل به هسته‌ی اصلی این مجموعه گشت. تکمیل شش ماموریت بازی Hitman 3 برای اینکه شما به درجه‌ی Silent Assassin برسید، ۲۵ ساعت وقت شما را خواهد گرفت و تکمیل کردن تمام چالش‌های ماموریت‌های این اثر نیز ۲۵ ساعت دیگر به زمان آن اضافه خواهد کرد. البته این زمان نسبت به نحوه‌ی انجام بازی توسط هر بازیکن، بسیار متفاوت است. برای مثال طی زمانی که این مقاله‌ را می‌نویسم، یک بازیکن توانست رکورد اتمام ماموریت دوبی را تنها در عرض ۹ ثانیه بشکند و این ماموریت را به پایان برساند.

نقد و بررسی Hitman 3

دو ماموریت دوبی و دارتمور که در واقع دو ماموریت اصلی ابتدایی بازی هستند، شما را در محیط‌های بسیار بزرگی قرار می‌دهند؛ وسعت که در نسخه‌های قبلی ندیده بودیم و برای درک نحوه‌ی رسیدن به هدفتان در این دو نقشه نیز، باید ساعت‌ها نیروهای گشت را زیر نظر بگیرید، به اتاق دوربین‌های امنیتی دسترسی پیدا کنید و مکان‌های ابزارهای مورد نیازتان را پیدا کنید. البته خوشبختانه قبل از آغاز هر ماموریت، یک میان پرده برای شما به نمایش گذاشته می‌شود که اطلاعات مفیدی را از منطقه‌ای که قرار است به آن وارد شوید، در اختیارتان می‌گذارد و مکان‌های کلیدی نقشه را به شما معرفی می‌کنند.

در وصف بزرگی مراحل بازی باید بگویم که تنها ماموریت برج دوبی از سه منطقه تشکیل شده است که باید با بررسی این مناطق و نحوه‌ی حضور نیروها در آن و البته دسترسی به ابزار کلیدی، به یک نقشه‌ی مشخص از مناطقی که هدفتان در آن‌ها رفت و آمد می‌کند، دست پیدا کنید و در زمان مناسب او را از صحنه‌ی روزگار محو کنید. برخلاف نسخه‌ی دوم، آی‌اوو اینتراکتیو (IO Interactive)، در طراحی مراحل وسیع، بسیار دست و دلباز بوده و در واقع دست بازیکن را نیز در نحوه‌ی اتمام مراحل، بسیار بازتر از قبل گذاشته است. البته منطقی است که زمانی که مراحل بزرگ‌تر از قبل می‌شوند، میانبرهایی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شود. در هر مرحله از بازی، میانبرهایی وجود دارد که راه شما را برای رسدن به هر بخش، راحت تر می‌کنند اما برای دسترسی به این میانبرها، باید به مکان‌ها و سراغ ابزاری بروید که اهمیت چندانی ندارند و تنها ممکن است باعث شوند تا طی زمانی که به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنید، پوششتان از بین برود.

نقد و بررسی Hitman 3

حال Agent 47، یک دوربین نیز در اختیار دارد که کارش هک کردن قفل‌ها است اما این سیستم هک کردن، بسیار ساده هست و هیچ معما و پازلی هم پشت آن قرار ندارد؛ دوربین را نزدیک قفل کنید و تمام، در به سادگی باز می‌شود.

۴  ماموریت اول و اصلی در بخش استفاده از درصد بسیار زیادی از المان‌های محیطی، به خوبی عمل می‌کنند اما ماموریت آخر با اینکه وسعت نسبتا زیادی دارد و البته پیچیدگی‌اش هم نسبت به ماموریت‌های قبلی بیشتر است، ابزار‌های بسیار زیادی را در اختیارتان قرار می‌دهد که عملا بلا استفاده هستند و وجود بافت‌های گرافیکیشان، تنها حجم بازی را بالاتر برده است. در واقع زمانی که سعی کردم از این ابزارها استفاده کنم، تنها تاثیری که برروی من گذاشتند، ناامیدی از پتانسیل‌های تباه شده‌ی این ماموریت بود. البته واقعیت این است که یک مرحله نمی‌تواند باعث شود تا کل بازی زیر سوال برود اما به عنوان آخرین مرحله‌ی بازی، باید استودیوی سازنده، بهای بیشتر به آن می‌داد، خصوصا با توجه به این موضوع که داستان‌سرایی بازی و شخصیت پردازی ان‌پی‌سی‌ها (NPC)، نیز بهبود بسیار زیادی نسبت به دو نسخه‌ی قبلی پیدا کرده‌اند و دیگر به نوعی داستان، تنها برای معرفی اهداف و دادن یک هدف اولیه به شما برای انجام مراحل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

آی‌او اینتراکتیو دیگر به مانند قبل با یک کاتسین، آخر و اول یک ماموریت را با هدف داستان سرایی به یکدیگر وصل نمی‌کند و اینبار تصمیم گرفته است تا برای پیشبرد هدف داستانی بازی، دست به دامن خود محیط سندباکس Hitman 3 و ان‌پی‌سی‌های شود. همین موضوع باعث شده تا اگر به داستان بازی اهمیت می‌دهید، به صورت مستقیم به سراغ هدفتان نروید و کمی در محیط چرخیده و به صحبت‌های کاراکترهای غیر قابل بازی عنوان Hitman 3 گوش دهید.

نقد و بررسی Hitman 3

به عنوان Agent 47، عادت دارید که در ابتدای هر ماموریت، آدم بدهای بازی را به شما نشان دهند و شما هم کلک آن‌ها را بکنید، اما در سومین نسخه‌ی ریبوت Hitman، کمی مسائل پیچیده‌تر شده است و حتی درون مراحل نیز برخی مواقع با شنیدن برخی دیالوگ‌ها، یک کاتسین برای شما پخش می‌شود که اهمیت نویسندگی و داستان‌سرایی بازی را در این نسخه‌ نسبت به دو نسخه‌ی قبلی نشان می‌دهند. با این حال متاسفانه در مرحله‌ی آخر نیز تمام نکات مثبت داستانی بازی، نسبت به مراحل قبلی، کمتر دیده می‌شود که همانطور گفتیم، یک دلیل دیگر است برای ناامید کننده بودن اختتامیه‌ی بازی؛ این موضوع زمانی ناراحت کننده‌تر می‌شود که باخبر می‌شوید، Hitman 3 حداقل برای چندین سال آینده‌، آخرین نسخه‌ی این مجموعه خواهد بود و شاید حداقل برای ۷ یا حتی بدتر، ۱۰ سال نسخه‌ی جدیدی از این مجموعه را نبینیم.

در ابتدا چندان علاقه‌ای نسبت به تجربه‌ی Hitman 3 نداشتم، چون با نمایش‌هایی که از بازی دیدم، با خودم گفتم که این همان بازی تکراری با گرافیکی و مکانیک‌هایی مشابه دو قسمت اول است. در واقع نظرم نسبت به آی‌او اینتراکتیو، مشابه‌ی EA Sports شده بود که هر سال تنها کدهای نسخه‌ی سال قبل را در یک پروژه‌ی جدید کپی می‌کند و آن را به عنوان یک نسخه‌ی جدید از Fifa با قیمت ۶۰ دلار به خورد مخاطب می‌دهد، اما با خودم گفتم که خب، هرگز نمی‌شود برپایه‌ی نظرات دیگران و نمایش‌های اولیه یک اثر، درباره‌ی آن نظر داد. شاید اگر من با طرز فکر اولیه‌ام درباره Hitman 3، به دیگر بازی‌ها نیز اینگونه نگاه می‌کردم، Cyberpunk 2077 یا آثار مجموعه‌ی Fallout و The Elder Scrolls جزء بهترین بازی‌های زندگی‌ام نمی‌شدند؛ پس در نتیجه Hitman 3 را تجربه کردم و باید بگویم که به هیچ وجه از این تجربه ناراضی نیستم و به جرات می‌توانم بگویم که Hitman 3، بهترین تجربه‌ام از مجموعه‌ی ریبوت Hitman از سال ۲۰۱۶ تا کنون بود.

بازی Hitman 3، هم‌اکنون برای کنسول‌های پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، اکس‌باکس وان، اکس‌باکس سری X\S و کنسول نینتندو سوییچ و همچنین پلتفرم رایانه‌ی شخصی در دسترس قرار دارد.

یک تجربه‌ی عالی و بهتر از دو نسخه‌ی قبلی ریبوت Hitman که شما را برای آخرین‌بار (حداقل طی چندسال آینده)، در نقش حرفه‌ای‌ترین قاتل کره‌ی زمین قرار می‌دهد. یک خداحافظی دردناک با مجموعه‌ای که با عرضه‌ی Hitman 3، نشان داد که چه پتانسیل‌های بسیار بالایی دارد که طی چند سال گذشته توسط توسعه دهندگان نادیده گرفته شده بودند. پتانسیل‌هایی که در عین تکراری بودن یک اثر، یک تجربه‌ی تازه و جدید را به مخاطب ارائه می‌دهند.
۸.۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeleton