نسخه اصلی و اورجینال بازی Stronghold در قلب من جایگاه ویژهای دارد. یک قلمرو قرون وسطایی بنا میکنید؛ سراسر آن را با هزارتوها و دیوارهای صعب العبور محاصره کرده و در حالی که سعی بر آن دارید تا مردمی که در آن زندگی میکنند را راضی نگه دارید، باید در برابر موج حملات دشمن از خود مقاومت و شجاعت جانانهای از خود نشان دهید. شما باید قادر باشید تا به خوبی منابع مختلف را مدیریت کرده و برای مالیاتی که دریافت میکنید، ارزش قائل شوید و بهترین بهره را ببرید. بیانصافی است اگر از آن کاراکترهای جذاب و دوستداشتنی و موسیقی متن بهیادماندنی Stronghold یاد نکنیم؛ زیرا بسیاری از گیمرها، این بازی را با این شاخصها میشناسند. هم اکنون جدیدترین نسخه این فرنچایز که با پسوند Warlords عرضه شده، در اختیار ما قرار دارد و قصد داریم تا به نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords بپردازیم. با بازی رایانه همراه باشید.

فکر میکنم با وجود استقبال پرفراز و نشیب منتقدان از سری Stronghold، مهمترین عاملی که باعث ایجاد یک ثبات و پایداری نسبی در مجموعه شده، استقبال بازیکنان از سیستم و مکانیزم دوست داشتنی و همیشگی این فرنچایز برمیگردد؛ یعنی همان اصول ساختن یک دژ قدرتمند. بازی Stronghold: Warlords گستردهترین عنوان این مجموعه است. بازی طیف وسیعی از ابزارها و مکانیکهای مختلف را به شما ارائه میدهد؛ اما به طرز عجیبی شما را مجبور به ساختار شکنی در تاکتیکهای دفاعی و هجومی میکند و با توجه به ساختاری که از بازیهای RTS به یاد داشتیم، متفاوت به نظر میرسد.
به طور کل، سیستم Warlords کمی پیچیدهتر از حد معمول است. بین پایگاه شما و دشمن ، چندین ایالت کوچکتر در سرزمین اصلی بازی وجود دارد که توسط جنگ سالاران بیطرف نگهداری میشوند. اگر این جنگ سالاران را شکست دهید، آنها به جبهه شما پیوسته و در تامین منابع مختلف، کمک حال شما خواهند بود؛ همچنین با فرستادن نیروهایشان به اردوی شما باعث قدرتمندتر شدن شما میشوند.
ایده بازی Stronghold: Warlords خوب است؛ اما در بعضی از مواقع، متزلزل و تکراری ظاهر میشود. این بدان معناست که نگهداری از دژی که آن را با دیوارها، بالستیکها، برجها، تله های پنهان و پرتاب کنندههای تیراندازی که با دقت سعی در پیادهسازی کم نقص آنها دارید، فاقد آن اکشن موردنظر است. بیشتر وقتتان صرف دعوا و کشمکش برای تصرف قلعههای جنگ سالاران میشود که شما هیچ دستی در ساخت و طراحی آنها نداشتهاید؛ بازیکن تنها قادر خواهد بود با خرید امتیازات دیپلماسی، به آپگرید کردن بخشهای مختلف قلعهها بپردازد.

خوشحال نگه داشتن مردم یکی از اهداف اصلی بازی Stronghold: Warlords است. خوشبختی مردم، با توجه به نرخ مالیاتی که معین میکنید، میزان تهیه غذا و لباس برای مردم تعیین میشود. همچنین میتوان با قراردادن ساختمانها و بناهای مذهبی در مجاورت خانهها و محل کار، میزان خوشبختی را افزایش داد. هرچه در این موارد بهتر عمل کنید، مردم شادتر شده و کیفیت خانهها افزایش مییابد. اگر آنها خوشحال باشند، افراد بیشتری به شما خواهند پیوست؛ اما در شرایط عکس، شما را ترک خواهند کرد. باید این را هم بگویم که خوشحال نگهداشتن مردم به شما این امکان را میدهد تا مالیات بیشتری دریافت کنید و از طریق آن، هزینهی جنگ را تأمین کنید.
علاوه بر حفظ میزان خوشبختی، شما میتوانید مانند یک رهبر واقعی و خیرخواه، بناهایی نظیر سالن تئاتر و باغها و اماکن مختلف تفریحی یا فرهنگی تاسیس کرده یا مانند یک دیکتاتور سفت و سخت عمل کنید. اگر به سمت خیرخواهی بروید، کارگران شما بهرهوری کمتری خواهند داشت زیرا بیشتر اوقات به تفریح مشغولاند؛ اما از طرفی سربازان قویتر شده و آمادهی جنگ برای شما خواهند بود. نکتهای که در اینجا اهمیت پیدا میکند، حفظ تعادل در اداره قلمروتان است. به شخصه، علاقه دارم بیشتر به سمت خیر متمایل باشم؛ با این کار شبکه اقتصادی قدرتمندی ایجاد میشود و در مواقع ضروری، میتوان از ارتش قدرتمند خود برای سرکوب مخالفان بهره برد. اما بازهم همهی این موارد بستگی به خودتان دارد برای اینکه هر انتخابی، عواقبی نیز همراه خود دارد!

شاید عجیب به نظر برسد، اما مبارزات در بازی Stronghold: Warlords آنطور که باید، نظر مرا جلب نکرد. مبارزات در ارائهی یک فضای تاکتیکی و دارای آزادی عمل، خوب عمل نکرده و همه چیز را به کندی و آرامی پیش میبرد. من از عملکرد کند واحدها تعجب کردم؛ اما شاید سازندگان این موضوع را در نظر گرفتهاند که این کندی شاید در هنگام محاصره، بتواند مثمر ثمر باشد؛ اما من اینگونه فکر نمیکنم. این نکته را باید خاطر نشان کنم که با یک گیمپلی لاکپشتی مواجه نیستیم، اما برای طرفداران این مجموعه این موضوع بیشتر به چشم میآید. اگر جز افرادی هستید که هیچ پیشینهای از این سری ندارید، کندی گیمپلی بسیار کمتر به چشمتان میآید.
و اما مکانیزم محاصره کردن، جایی که در آن Stronghold: Warlords به عالیترین نحو در آن میدرخشد؛ همانند نسخههای اولیه این فرنچایز! تک تک مکانیزمها و ابزارها به بهترین حالت ممکن با یکدیگر هماهنگ هستند و یک سیستم پایدار را در این بخش از گیمپلی بازی ایجاد کردهاند. ایجاد یک دفاع مستحکم به خودیِ خود یک پوئن مثبت است؛ اما از طرفی هم شناخت نقاط ضعف دشمن و ضدحمله از همان نقطه، میتواند تیر خلاصی بر پیکر آنها باشد؛ همین جدالهای تنگاتنگ است که به یک نبرد واقعی، جذابیت بسیاری میبخشد.

بازی شامل ۶ چپتر است که حدودا ۴۰ ساعت برای تکمیل کردن آن لازم دارید. به طور کلی، با اثری سرگرمکننده طرف هستیم؛ اما به هیجوجه به پای عنواینی مانند Age of Empires II، Company of Heroes، و World in Conflict نمیرسد. بازی Stronghold: warlords با وجود فراز و نشیبهایش در مدت زمان کمپین خود، ارزش بازی کردن را دارد. اگر به دنبال یک عنوان در سبک استراتژی هستید که تا مدت نسبتا زیادی سرگرمتان کند، Stronghold: Warlords شما را پشیمان نخواهد کرد. Warlords یک بازگشت خوب برای مجموعه Stronghold محسوب میشود؛ بازگشتی که بیعیب و نقص نیست، اما همهی دوستداران و طرفداران این فرنچایز محبوب و قدیمی را به آینده امیدوار کرده است؛ آیندهای که باید منتظرش باشیم و ببینیم چه چیزی برای ما دارد. نظر شما در این باره چیست؟
نقد بر اساس نسخهی ارسالی از سوی سازندگان نوشته شده است