نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords

نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords | سفری به قرون وسطا

نسخه اصلی و اورجینال بازی Stronghold در قلب من جایگاه ویژه‎ای دارد. یک قلمرو قرون وسطایی بنا می‎کنید؛ سراسر آن را با هزارتوها و دیوارهای صعب العبور محاصره کرده و در حالی که سعی بر آن دارید تا مردمی که در آن زندگی می‎کنند را راضی نگه دارید، باید در برابر موج حملات دشمن از خود مقاومت و شجاعت جانانه‎ای از خود نشان دهید. شما باید قادر باشید تا به خوبی منابع مختلف را مدیریت کرده و برای مالیاتی که دریافت می‎کنید، ارزش قائل شوید و بهترین بهره را ببرید. بی‎انصافی است اگر از آن کاراکترهای جذاب و دوست‎داشتنی و موسیقی متن به‎یادماندنی Stronghold یاد نکنیم؛ زیرا بسیاری از گیمرها، این بازی را با این شاخص‎ها می‎شناسند. هم اکنون جدیدترین نسخه این فرنچایز که با پس‎وند Warlords عرضه شده، در اختیار ما قرار دارد و قصد داریم تا به نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords بپردازیم. با بازی رایانه همراه باشید.

فکر می‎کنم با وجود استقبال پرفراز و نشیب منتقدان از سری Stronghold، مهم‎ترین عاملی که باعث ایجاد یک ثبات و پایداری نسبی در مجموعه شده، استقبال بازیکنان از سیستم و مکانیزم دوست داشتنی و همیشگی این فرنچایز برمی‎گردد؛ یعنی همان اصول ساختن یک دژ قدرتمند. بازی Stronghold: Warlords گسترده‎ترین عنوان این مجموعه است. بازی طیف وسیعی از ابزارها و مکانیک‎های مختلف را به شما ارائه می‎دهد؛ اما به طرز عجیبی شما را مجبور به ساختار شکنی در تاکتیک‎های دفاعی و هجومی می‎کند و با توجه به ساختاری که از بازی‎های RTS به یاد داشتیم، متفاوت به نظر می‎رسد.

به طور کل، سیستم Warlords کمی پیچیده‎تر از حد معمول است. بین پایگاه شما و دشمن ، چندین ایالت کوچک‎تر در سرزمین اصلی بازی وجود دارد که توسط جنگ سالاران بی‎طرف نگهداری می‎شوند. اگر این جنگ سالاران را شکست دهید، آنها به جبهه شما پیوسته و  در تامین منابع مختلف، کمک حال شما خواهند بود؛ همچنین با فرستادن نیروهایشان به اردوی شما باعث قدرتمندتر شدن شما می‎شوند.

ایده بازی Stronghold: Warlords خوب است؛ اما در بعضی از مواقع، متزلزل و تکراری ظاهر می‎شود. این بدان معناست که نگهداری از دژی که آن‎ را با دیوارها، بالستیک‎ها، برج‎ها، تله های پنهان و پرتاب کننده‎های تیراندازی که با دقت سعی در پیاده‎سازی کم نقص آن‎ها دارید، فاقد آن اکشن موردنظر است. بیشتر وقتتان صرف دعوا و کشمکش برای تصرف قلعه‎های جنگ سالاران می‎شود که شما هیچ دستی در ساخت و طراحی آن‎ها نداشته‎اید؛ بازیکن تنها قادر خواهد بود با خرید امتیازات دیپلماسی، به آپگرید کردن بخش‎های مختلف قلعه‎ها بپردازد.


خوشحال نگه داشتن مردم یکی از اهداف اصلی بازی Stronghold: Warlords است. خوشبختی مردم، با توجه به نرخ مالیاتی که معین می‎کنید، میزان تهیه غذا و لباس برای مردم تعیین می‎شود. همچنین می‎توان با قراردادن ساختمان‎ها و بناهای مذهبی در مجاورت خانه‎ها و محل کار، میزان خوشبختی را افزایش داد. هرچه در این موارد بهتر عمل کنید، مردم شادتر شده و کیفیت خانه‎ها افزایش می‎یابد. اگر آن‎ها خوشحال باشند، افراد بیشتری به شما خواهند پیوست؛ اما در شرایط عکس، شما را ترک خواهند کرد. باید این را هم بگویم که خوشحال نگه‎داشتن مردم به شما این امکان را می‎دهد تا مالیات بیشتری دریافت کنید و از طریق آن، هزینه‎ی جنگ را تأمین کنید.
علاوه بر حفظ میزان خوشبختی، شما می‎توانید مانند یک رهبر واقعی و خیرخواه، بناهایی نظیر سالن تئاتر و باغ‎ها و اماکن مختلف تفریحی یا فرهنگی تاسیس کرده یا مانند یک دیکتاتور سفت و سخت عمل کنید. اگر به سمت خیرخواهی بروید، کارگران شما بهره‎وری کمتری خواهند داشت زیرا بیشتر اوقات به تفریح مشغول‎اند؛ اما از طرفی سربازان قوی‎تر شده و آماده‎ی جنگ برای شما خواهند بود. نکته‎ای که  در اینجا اهمیت پیدا می‎کند، حفظ تعادل در اداره قلمروتان است. به شخصه، علاقه دارم بیشتر به سمت خیر متمایل باشم؛ با این کار شبکه اقتصادی قدرتمندی ایجاد می‎شود و در مواقع ضروری، می‎توان از ارتش قدرتمند خود برای سرکوب مخالفان بهره برد. اما بازهم همه‎ی این موارد بستگی به خودتان دارد برای اینکه هر انتخابی، عواقبی نیز همراه خود دارد!

شاید عجیب به نظر برسد، اما مبارزات در بازی Stronghold: Warlords آن‎طور که باید، نظر مرا جلب نکرد. مبارزات در ارائه‎ی یک فضای تاکتیکی و دارای آزادی عمل، خوب عمل نکرده و همه چیز را به کندی و آرامی پیش می‏‎برد. من از عملکرد کند واحدها تعجب کردم؛ اما شاید سازندگان این موضوع را در نظر گرفته‎اند که این کندی شاید در هنگام محاصره، بتواند مثمر ثمر باشد؛ اما من این‎گونه فکر نمی‏‎کنم. این نکته را باید خاطر نشان کنم که با یک گیم‎پلی لاک‎پشتی مواجه نیستیم، اما برای طرفداران این مجموعه این موضوع بیشتر به چشم می‎آید. اگر جز افرادی هستید که هیچ پیشینه‎ای از این سری ندارید، کندی گیم‎پلی بسیار کمتر به چشمتان می‎آید.
و اما مکانیزم محاصره کردن، جایی که در آن Stronghold: Warlords به عالی‎ترین نحو در آن می‎درخشد؛ همانند نسخه‎های اولیه این فرنچایز! تک تک مکانیزم‎ها و ابزارها به بهترین حالت ممکن با یکدیگر هماهنگ هستند و یک سیستم پایدار را در این بخش از گیم‎پلی بازی ایجاد کرده‎اند. ایجاد یک دفاع مستحکم به خودیِ خود یک پوئن مثبت است؛ اما از طرفی هم شناخت نقاط ضعف دشمن و ضدحمله از همان نقطه، می‎تواند تیر خلاصی بر پیکر آنها باشد؛ همین جدال‎های تنگاتنگ است که به یک نبرد واقعی، جذابیت بسیاری می‎بخشد.
بازی شامل ۶ چپتر است که حدودا ۴۰ ساعت برای تکمیل کردن آن لازم دارید. به طور کلی، با اثری سرگرم‎کننده طرف هستیم؛ اما به هیج‎وجه به پای عنواینی مانند Age of Empires II، Company of Heroes، و World in Conflict نمی‎رسد. بازی Stronghold: warlords با وجود فراز و نشیب‎هایش در مدت زمان کمپین خود، ارزش بازی کردن را دارد. اگر به دنبال یک عنوان در سبک استراتژی هستید که تا مدت نسبتا زیادی سرگرمتان کند، Stronghold: Warlords شما را پشیمان نخواهد کرد. Warlords یک بازگشت خوب برای مجموعه Stronghold محسوب می‎شود؛ بازگشتی که بی‎عیب و نقص نیست، اما همه‎ی دوست‎داران و طرفداران این فرنچایز محبوب و قدیمی را به آینده‎ امیدوار کرده است؛ آینده‎ای که باید منتظرش باشیم و ببینیم چه چیزی برای ما دارد. نظر شما در این باره چیست؟

نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords

بازی Stronghold; Warlords یک عنوان استراتژی ایده‎آل است. البته در بعضی موارد، تا بازی بخواهد اوج بگیرد با کندی در ارائه مکانیزم‎های گیم‎پلی ممکن است کمی دلسردتان کند. در دورانی که بازی‎های استراتژی روزگار چندان خوبی را تجربه نمی‎کنند، Warlords می‎تواند روزنه امیدی برای دوست‎داران این سبک باشد.
۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeleton